با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۱ اردیبهشت ۵, سه‌شنبه

کشف ذخاير بزرگ تيتانيوم بر روي سطح کره ماه


خبرگزاري تخصصي معدن- ستاره شناسان با استناد به نقشه هاي جديد از سطح کره ماه ، از کشف و شناسايي مقادير عظيمي از سنگ معدني تيتانيوم بر سطح اين کره خبر دادند.
به گزارش معدن نيوز ؛ به گفته دانشمندان حجم اين ذخاير تيتانيوم بر روي کره ماه ، بيش از ده برابر غني تر از ذخاير مشابه بر روي کره زمين براورد مي شود و ممکن است روزي به ايجاد... تاسيسات معدن کاوي بر روي اين کره منجر شود.

مارک رابينسون از پژوهشگران دانشگاه آريزونا در تشريح نتايج اين تحقيقات در کنفرانسي در نانت فرانسه اعلام کرد اين کشف بر اساس تصاوير ارسالي به زمين از دوربين نصب شده بر روي مدارگرد کره ماه به دست آمده و اين مدار گرد تصاوير لازم را با استفاده از هفت طول موج نوري مختلف از سطح ماه تهيه کرده است.

در اين تحقيق نمونه سنگهايي که فضانوردان آپولو 17 در سال 1972 از کره ماه به زمين آوردند و نيز تصاويري که تلسکوپ فضايي هابل از محل فرود اين فضاپيما از سطح اين کره به زمين ارسال کرده است ،‌ مورد بررسي قرار گرفتند .

رابينسون تاکيد کرد : با نگاه به ماه ، سطح اين کره دست کم به چشم انسان با سايه هايي خاکستري رنگ به نظر مي آيد ولي با مشاهده ماه با ابزار آلات دقيق علمي ، سطح کره ماه رنگي ديده مي شود.

وي افزود : دشتهاي سطح کره ماه در برخي نواحي قرمز و در نواحي ديگر آبي ديده مي شوند و اين تنوع رنگ نکات مهمي را درباره جنس خاک و سير تکاملي سطح اين کره براي دانشمندان روشن مي سازد.

اين يافته ها بر وجود ذخاير فراواني از سنگ معدني تيتانيوم و آهن در کره ماه دلالت دارد. تيتانيوم به استحکام فولاد است ولي تقريبا نصف فولاد وزن دارد و فلز بسيار گران قيمتي بشمار مي رود.

بر روي کره زمين تيتانيوم با نسبت حدود يک درصد انواع مشابه سنگهاي معدني يافت مي شود ولي نقشه هاي جديد از سطح کره ماه نسبت اين ذخاير را حدود يک تا ده درصد نشان مي دهد.

به گفته دانشمندان ذخاير تيتانيومي ماه اغلب در معادني شامل آهن و اکسيژن يافت مي شوند و معدن کاوان آينده در سطح ماه مي توانند اين ذخاير را استخراج و بهره برداري کنند .افزون بر آن اطلاعات آپولو نشان مي دهد اين معادن غني از تيتانيوم ، در جذب و نگهداري ذرات بادهاي خورشيدي مانند هليوم و هيدروژن بسيار کارامد و موثر عمل مي کنند.
اين گازها نيز منابعي حياتي براي سکونت آينده بشر بر روي کره ماه محسوب مي شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر