با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۰ بهمن ۲۶, چهارشنبه

افزایش انرژی LHC برای شکار "بوزون هیگز" معروف به "ذره خدا"



افزایش انرژی LHC برای شکار "بوزون هیگز" معروف به "ذره خدا"
__________________________________________________________________

دانشمندان در "برخورد دهنده بزرگ هادرونی" (LHC) انرژی برخوردی پروتون ها را افزایش دادند. این افزایش انرژی شانس برخورد و یافتن ذرات "بوزون هیگز" معروف به "ذره خدا" را افزایش می دهد و بطور قطعی وجود یا عدم وجود این ذره بنیادی را مشخص خواهد کرد.
__________________________________________________________________
توضیح اضافه گزیده: "بوزون هیگز" (Higgs boson)، یک ذره بنیادی فرضی دارای جرم است که وجود آن توسط "مدل استاندارد فیزیک ذرات" پیش‌بینی شده است. این بوزون، تنها ذرهٔ مدل استاندارد است که هنوز به صورت تجربی مشاهده نشده است. مشاهده تجربی این ذره ممکن است بتواند درباره چگونگی جرم‌دار شدن ماده توسط ذرات بنیادی بدون جرم دیگر، توضیح دهد. به طور خاص، بوزون هیگز، احتمالاً می‌تواند دلایلی برای تفاوت‌های بین فوتون که بدون جرم است و بوزون‌های W و Z که نسبتاً پرجرم هستند، ارائه کند. پس از نوشته شدن کتابی بنام "ذره خدا: اگر پاسخ کائنات است، سئوال چیست؟" توسط "لیان لدرمن" که در آن این ذره را «ذره خدا» نامید، اغلب در رسانه‌ها از بوزون هیگز به‌عنوان "ذره خدا" یاد می‌شود.

دانشمندان اعلام کردند که انرژی پرتوهای پروتون را ۱۴ درصد افزایش داده اند تا انرژی کل برخورد نه ۸ تریلیون الکترون ولت برسد و بدین ترتیب برخورد دهنده بزرگ هادرونی (LHC) رکورد خود را در برتوهای پرانرژی شکست.

از آغاز کار این برخورددهنده در سال ۲۰۰۸، پژوهشگران در LHC بسیار محتاطانه انرژی پرتوهای پروتون در این برخورد دهنده را افزایش داده اند. پروتون ها پس از پیمودن مسافت ۲۷ کیلومتر تونل زیرزمینی با هم برخورد می کنند و ذرات تولید شده در کسر ثانیه بوسیله حسگرهای بسیار قوی شناسایی می شوند. این برخورد دهنده که بزرگترین از نوع خود است با همکاری ۱۰۰،۰۰۰ دانشمند از ۱۰۰ کشور جهان با هزینه ای برابر با ۹ میلیارد دلار در کشور سویس در نزدیکی مرز فرانسه ساخته شده و هرچند روزانه آزمایش های گوناگونی در آن انجام می شود، هدف اصلی آن یافتن ذره هیگز و تکمیل دانش ما نسبت به کل ساختار ریزاتمی می باشد.*

دانشمندان مستقر در این مرکز امیدوارند که تا سال ۲۰۱۴ یا ۲۰۱۵ به نتایج ارزنده ای در این زمینه دست یابند.

آنها قرار است تا نوامبر امسال با این سطح انرژی کار کنند و پس از آن دستگاه برای مدت ۲۰ ماه بروز رسانی و تعمیرات خاموش شود و در این مدت دانشمندان به تحلیل داده های بدست آمده بپردازند و در مرحله بعدی افزایش انرژی پرتوهای پروتون تا ۱۴ تریلیون الکترون-ولت را شاهد خواهیم بود.

روز ۱۳ دسامبر سال ۲۰۱۱ مسئولان پروژه‌های اطلس و سی‌ام‌اس از همین مجموعه برخورددهنده LHC، در کنفرانسی خبری در سرن گفتند که در آزمایش‌های خود ذراتی دیده‌اند که معادل ۱۲۴ تا ۱۲۵ گیگاالکترون‌ولت، جرم داشته‌اند، و آنها می پنداشتند که بزن هیگز را یافته اند.*

این تیمها به طور رسمی در هفته گذشته مقالات خود را برای بررسی جامعه علمی به مجلات علمی ارائه کردند.

در حالی که داده ها از پروژه اطلس تا حد زیادی تکرار آنچه در ماه دسامبر گزارش شده, بوده است. تجزیه و تحلیل پروژه CMS شامل داده های جدیدی در حمایت از یک بوزون هیگز، با جرمی حدود ۱۳۲ برابر پروتون و کمی پایین تر از آنچه توسط پروژه اطلس گزارش شده بود، می باشد.

با این افزایش انرژی ۱۴% داده های جدیدی بدست خواهد آمد که می توان آن را با آنچه در سال گذشته بدست آمده مقایسه کرد و به نتیجه قطعی رسید.

بازگردان: (کو-ادمینگزيده اخبار علمي

بنمایه: بی بی سی انگلیسی

* برای آشنایی بیشتر شما عزیزان توضیحات بیشتری در ابتدا و لابلای متن اصلی گنجانده شده

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر