با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۰ آذر ۲۰, یکشنبه

Sh2-239: یک ترکیب آسمانی

فعالیت‌های ستاره‌زایی، چون قلم مویی کیهانی، این ترکیب دلکش غبار و سحابی‌های تاریک را نقش زده است. جرمی که با نام های SH2-239 و LDR 1551 در فهرست‌ها ثبت شده است، در ناحیه‌ای در نزدیکی مرزهای جنوبی مجموعه ابر مولکولی ثور در فاصله حدود 450 سال نوری واقع شده است.

این بوم نقاشی، که تقریبا 3 سال نوری امتداد یافته است، مملو است از نشانه‌هایی از اجرام ستاره‌ای جوان که جریان‌های پویایی از مواد، از آنها را به محیط مجاور جاری است. از جمله در نزدیکی مرکز قاب، فوران فشرده و قرمز رنگ گاز هیدروژن دیده می‌شود که در نزدیکی سرچشمه تابش فروسرخ IRS5، که گمان می‌رود منظومه‌ای پیش-ستاره‌ای در محاصره صفحه‌های غباری باشد، واقع شده است.

درست در زیر آن، بال‌های گسترده‌تر و درخشانتر HH 102، یکی از نواحی مملو از اجرام هربیگ-هارو (Herbig-Haro) و سحابی‌واره‌های همنشین با ستارگان تازه متولد شده قرار گرفته است. تخمین‌ها گویای آن‌اند که مجموع کل موادی که در ناحیه ستاره زایی LDN 1551 قرار دارد، تقریبا با بیش از 50 برابر جرم خورشید برابر باشد.

مترجم: سعید آقائی
منبع:nojum.ir
صفحه ما روی فرند فید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر