با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۰ شهریور ۲۷, یکشنبه

ناسا از کشف سیاره ای خبر داد که به دور دو ستاره می گردد

Kepler-16 planetary system




سی سال پیش در فیلم جنگ ستاره گان سیاره ای با دو خورشید نشان داده شد اما این فقط یک فیلم نیست بلکه شامل یک واقعیت علمی نیز هست فضا پیمای کپلر ناسا ماموریت دارد که بروی سیاره ای که به دور دو خورشید می چرخد و در فاصله 200 سال نوری زمین قرار دارد مطالعه کند.



William Borucki محقق اصلی کپلر گفت:این کشف نشان دهنده نوع جدیدی از سیستم سیاره ای است که می تواند بندرگاهی برای زندگی باشد.با توجه به این که بیشتر ستاره ها در کهکشان ما بخشی از یک سیستم دوتایی می باشند ولی این کشف به معنای احتمال بسیار گسترده تر برای وجود حیات است.



یک تیم تحقیقاتی به رهبری Laurance Doyle از موسسه SETI با استفاده از تلسکوپ کپلر در بین 150000 ستاره به جست و جو برای سیاراتی که بدور آنها می چرخند می پردازد.اولین ماموریت ناسا به جست و جو در باره سیارات شبیه به زمین یا در سیارات نزدیک در منطقه قابل سکونت و یا سیاراتی که در آنها سیستم آب مایع بصورت یک سیستم چرخشی وجود داشته باشد است.



دانشمندان یک سیاره جدید در سیستم کپلر 16 کشف کردند که به دور یک جفت ستاره می چرخد و در هنگام عبور باعث تحت الشعاع قرار دادن نقطه دید ما نسبت به دو ستاره می شود وقتی ستاره کوچکتر ستاره بزرگتر را تحت الشعاع قرار می دهد تحت الشعاع قرار دادن اولیه اتفاق می افتد و تحت الشعاع قرار دادن ثانویه زمانی اتفاق می افتاد که ستاره کوچکتر به طور کامل یا به تنهایی مسدود می شود.



بیشتر مشاهده ستاره شناسان از نور این ستاره گان زمانی است که دو ستاره نسبت به هم در حالت کسوف نیستند.بعد از حالاتی مانند کسوف ستاره ها در فواصلی نا منظمی از زمان بروی مدار خود ظاهر شده و نور خود را نمایش می دهند.



اندازه گیری تقلای گرانشی در ستاره و تغیر در بار تحت الشعاع آنها شاخص خوبی برای اندازه گیری جرم ستاره است.این مشاهدات فقط می تواند جرم کوچکی از ستاره را به ما بدهد



دویل عضو تیم تحقیقاتی کپلر گفت بیشتر آنچه ما از ستاره ها می دانیم مربوط به خسوف دوتایی آنها و بیشتر انچه که ما از سیارات می دانیم از گذر کپلر و عبور سیاره از سیستم دوتایی است.



این کشف کپلر 16 تایید می کند که جهان سرد و نامهربان است و آنچه در مورد زحل تصور می شود نیمی از سنگ و نیمی از گاز تشکیل شده است.ستاره های پدر و مادر این مجموعه از خورشید ما کوچکتر هستند یکی 69 در صد جرم خورشید و دیگری 20 در صد جرم خورشید است.کپلر 15 این موضوع را کشف کرد که مدار حرکت سیاره به دور دوستاره 229 روز مانند زحل که معادل 225 روز است می باشد.و خارج از منطقه قابل سکونت است زیرا در آن آب مایع جریان ندارد زیرا دمای هر دو ستاره کمتر از خورشید ماست.



Kepler-16 planetary system

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر