با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۰ شهریور ۲۷, یکشنبه

رصدخانه هرشل وجود مولکول های اکسیژن در خارج از جو زمین را تایید کرد.

رصد خانه هرشل در اروپا با آشکار کردن موج فروسرخ نخستین مولکول های اکسیژن را در فضا یافت این مولکول ها در سحابی جبار(Orion) قرار دارند وجود مولکول های اکسیژن در اطراف ستاره های بزرگ عادی است اما وجود اکسیژن بصورت آزاد از دید منجمان دور مانده بود .





دانشمندان برای چندین دهه برای یافتن مولکول اکسیژن در فضا از تلسکوپ های زیرزمینی استفاده می کردند برای نخستین بار تلسکوپ اُدین سوئدی این مولکول ها را یافته بود اما این مشاهدات تایید نشد.


پل گلدسمیت دانشمند ناسا در این پروژه پیشنهاد داده بود که باید اکسیژن را در یخ آبی جست و جو کرد که با ذره های کوچک غبار پوشیده شده باشد.آنها گمان کردند اکسیژن های سهابی جبار زمانی آزاد شده اند که یخ های این سهابی توسط نور ستاره ها به مقداری گرم شده اسند.


گلدیسمیت گفت این ایده نشان می دهد که اکسیژن در چه نقاطی مخفی شده است.اما هنوز مقدار چندانی از آن را پیدا نکرده ایم و نمی دانیم در چه نقاطی از فضا مخفی شده اند.و چه ویژگی های خاصی دارند که اکسیژن در آنها پنهان شده است.


دانشمندان به دنبال اکسیژن هستند که سومین عنصر فراوان در عالم است و باید به مدار فراوان در فضا وجود داشته باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر