با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۳ اسفند ۱۸, دوشنبه

جهان قابل مشاهده ما یک گوشه از یک جهان بزرگتر است

این مفهوم جدید بطور بلقوه بزرگ تر از چشم انداز کیهانی ما است، و همانند تغیر از ایده پیش کوپرنیکی به این واقعیت است که زمین به دور یک ستاره عادی در لبه منظومه شمسی می چرخد.این مطلب را سر مارتین ریس فیزیکدان دانشگاه ستاره شناسی رویال گرین بریتانیای کمبریج گفت.
آیا جهان ما صرفا بخشی از یک جهان بزرگتر شامل نواحی گوناگون است،که هر کدام مقدار صحیحی از انرژی تاریک را دارند و بزرگتر از جهان مشاهده شده هستند؟با توجه به رافائل بوسو استاد فیزیک نظری دانشگاه کالیفورنیا برکلی و لئونارد ساسکنید،فیلیکس بلوچ استاد فیزیک دانشگاه استنفرد،دو تئوری که اطلاعاتی را فراهم می کند که مسیر کنونی ما را از دیگران جدا می کند.و به قسمتی از جهان اجازه می دهند که با یک یا چند قسمت در رابطه باشد.در نتیجه در جهانی که ما مشاهده کردیم؛جهان های بسیاری با با تفسیر مکانیک کوانتمی با این ایده که همه آنها ممکن است تاریخ متناوبی از جهانی که وجود دارد باشند.در هر نقطه از زمان جهان به موجودیت های مختلفی که در هر کدام هر احتمالی خارج از هر فرآیند کوانتمی عملا رخ می دهد.دلیل اینکه بسیاری از فیزیکدان این ایده را دوست دارند این است که همه پارادوکس های عجیب و غریب ماکنیک کوانتمی را توضیح می دهد.
با کنار گذاشتن بسیاری از تفاسیر در مورد جهان برای یک دقیقه،ایده قوی جدید فیزیک این ای است که جهان ما در بین احتمالات بسیار بزرگ بی نهایت از سایر جهان ها به دنیا آمد.بنابرین جهان ما تنها یک گوشه بسیار کوچک از جهان های بسیار بزرگ است. استساسکید و بوسو این ایده را پیشنهاد می کنند که جهان های موازی بطور رسمی معادل توضیح کوانتم مکانیک است ولی هردو ی کوانتم مکانی و جهان های موازی اشکال مختلفی گرفته اند.
این دو دانشمند برای اولین بار پیشنهاد می کنند که  برای تایید پیشگویی های مکانیک کوانتمی در تئوری ممکن است یک ناظر تعداد بی نهایتی از آزمایش ها را انجام دهند و نتیجه همه آنها را مشاهده بکند.که بعنوان چندجهانی سیستمی با اضمحلال ثابت کیهانی شناخته شود.
اگر جهان این شکل را بگیرد،بعدا مقدار بی نهایتی از آزمایشات را با افق سببی یک دیگر حمل می کند.در هر لحظه از زمان یک مقدار بی نهایتی از آزمایشات اتفاق می افتد که هر کدام در افق علت دیگری قرار دارد.یک مشاهده گر قادر خواهد بود که نتایج این آزمایشان را ببیند ولی ما تنها یکی را دنبال می کنیم.
این دو دانشمند استدلال می کنند که جهان های بسیاری تنها با فرضیه چند جهانی قابل توضیح هستند؛آنها باید مشابه باشند.آنها استدلال می کنند که فرضیه چند جهانی جهان های بسیاری را در یک هندسه نمایندگی می کند.آنها ایده جدید را تفسیر فرضیه چند جهانی از فیزیک کوانتمی می نامند.
اما حالا وارد حوزه چیستی ریاضیات فیزیک شده ایم.پیتر ویل از دانشگاه کلمبیا نی گوید حتی اشتباه است زیرا تئوری بدون پیش بینی قابل آزمایشی است که به فیزیکدانان کمک کند که آن را بطور تجربی از سایر تئوری ها متمایز کنند.و بدون این عنصر اصلی است که چند جهانی مکانیک کوانتمی را مقداری بیش از فلسفه توضیح می دهد.
این تفسیر ایده جدید چند جهانی یک سادگی دارد.آن شسته و رفته بسیاری از جهان ها و جهان های موازی مشابه است و بدون شک از نظر بسیاری از فیزیک دانان کوانتمی هیجان انگیز به نظر می رسد،تفسیر نهایی این است که فعلا غیر قابل آزمایش است.
منبع dailygalaxy.com

۳ نظر:

  1. ترجمت نسبت به گذشته یه خورده بهتر شده ! قبلا که خیلی افتضاح بود !

    پاسخحذف
  2. ترجمه بدی بود . هیچی نفهمیدم

    پاسخحذف