با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۳ بهمن ۱۰, جمعه

بازگشت به سيزده ميليارد سال قبل براي مشاهده کوزارهايي که توسط سياهچاله ها انرژي داده مي شوند.


ستاره شناسان قادر بوده اند تا به جواني جهان بازگردند،تا تشخيص بدهند که چگونه کوازار ها به وسيله سياهچاله هاي پرجرم با جرم ميلياردها برابر خورشيد انرژي داده مي شوند؛شکل مي گيرند و به تکامل کهکشان شکل مي دهد،کوازار ها جزو درخشان ترين اشيا در جهان هستند،و دور ترين کوازار ها به اندازه اي از ما دور هستند که به ما اجازه مي دهند ميليارد ها سال در زمان به عقب برگرديم،آنها به وسيله سياهچاله هاي پرجرم مرکز کهکشان نيرو داده مي شوند،به وسيله ديسک هاي در حال سريع نواحي گازي احاطه شده اندوزماني که سياهچاله ماده را از اطرافش به داخل مي کشد مقادير عظيمي از انرژي را آزاد ميکند.
اين اولين باري است که دانشمندان گاز سرد در حال وزش به بيرون را در سرعت هاي بالا و فاصله زياد از يک سياهچاله پرجرم مشاهده نموده اند.اين بسيار سخت است که ماده اي با اين دما با سرعتي که دانشمندان مشاهده کرده اند ،اشد.
در حالي که گاز خارج شده از کوازار دماي بسيار بالايي دارد.زمان کافي براي سرد کردن آن از طريق اشعه سرد کننده"شبيه سرد شدن زمين در يک شب بي ابر"وجود دارد.
دو تيم از اختر شناسان به رهبري دانشگاه کمبريج به نزديکي 13 ميليارد سال نوري زماني که جهان در کمتر از ده درصد از عمر خود قرار داشت  تماشا کردند تا تعين کنند چگونه کوازارها-اشيا به شدت نوراني توسط سياهچاله هاي پرجرم معادل ميليارد ها برابر جرم خورشيد-شکل گيري ستارگان را مرتب و تنظيم مي کنند و پرجرم ترين ستارگان را مي سازند.
با استفاده از ترکيب داده هاي جمعاوري شده از تلسکوپ راديويي قرتمند و شبيه سازي ابر رايانه؛تيم گاز سردي پرتاب شده به بيشتر از 2000 کيلومتري در هر ثانيه و فواصل نزديک به 200 هزار سال نوري که بسيار دورتر از مشاهدات قبلي بود را رصد کردند.
چگونگي سرد شدن گاز-ماده خام شکل گيري ستارگان در کهکشان ها،با شتاب در سرعت هاي بالا بصورت راز مانده بود.جزئيات ترکيب شده از مشاهدات و شبيه سازي هاي ابر رايانه هاي جديد به دانشمندان اجازه داد تا بفهمند که که چگونه اين اتفاق رخ مي دهد؛گاز در ابتدا به دماي دها ميليون درجه با انرژي آزاد شده از سياهچاله غولپيکر کوازار را نيرو مي دهد.اين فشار ساخته شده عظيم به گاز شتاب مي دهد و آن را به بيرون از کهکشان هل مي دهد.
شبيه سازي هاي ابر رايانه ها نشان مي دهد که در راه خروجي از کهکشان،زمان کافي براي اينکه مقداري از گاز گرم به اندازه کافي سرد شود تا با تلسکوپ راديويي مشاهده شود وجود دارد
تصووير شبيه سازي ابر رايانه از يک مدل نظري توسعه گاز به بيرون دميده شده در اطراف يک کوازار را نشان مي دهد.

دانشمندان در يافته اند در حالي که گاز خروجي از کوازار دماي بسيار بالايي دارد،زمان کافي براي مقداري از آن براي سرد شدن را دارند.مساله شگفت انگيز اين است که  اين فواصل کهکشاني در جهان اوليه،شرايط را فقط براي عبور سريع گاز داغ به درجه حرارت پايين فراهم کرده بود.
جمعاوري داده ها در کوهاي آلپ فرانسه در باند ميليمتري به مشاهات اجازه مي دهد سرد شدن گاز را که اشعه ساطع شده سوخت  بنيادي براي شکل گيري ستارگان و جز اصلي کهکشان ها است را مشاهده کنند ولي اين در بيشتر طول موج هاي ديگر غير قابل است
منبع dailygalaxy.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر