با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۳ آبان ۱, پنجشنبه

سیگنال هایی از لبه جهان قابل مشاهده

جمعاوری اطلاعات در باره لبه کیهان بسیار سخت است :سینگنال هایی از یدنه آسمان"رقیق"در مسیر سفر چندین میلیارد ساله از فضا به زمین است.آنها را بعنوان هدف های سخت برای مشاهده می کند.تخمین زدن اینکه چگونه مولکول های هیدروژن حاضر در کهکشان ها بطور مخصوص شارژ می شوند:این مولکول اغلب هیچ اشعه ای را ساطع نمی کند.با این وجود اخترشناسان مشتاق هستند تا نقشه ای از فراوانی این عنصر را داشته باشند:مولکول هیدروژن از بلوک های بنیادی سازنده کهکشان های جدید است؛مقدار بیشتر در کهکشان های مخصوصی یافت می شود که ستاره های بیشتری می تواند در آن تولید شود.
با استفاده از ابرکامپیوتر ،محققان قادر هستند تا تا اثرات نزدیک شدن آنها را با شبیه سازی شکل گیری کهکشان های غولپیکر نشان در قسمت های پایینی عمر کیهان نشان بدهند.تلسکوپ رادیویی آلاما که در ارتفاع 5000 متری ذر آتاکاما در صحرهای شیلی قرار دارد یکی از خشک ترین مناطق روی زمین است-زمانی که آنها مشاهدات را ایجاد کردن نشان داده شد که چگونه متد آنها نسبت به تاثرات قبلی بهبود یافته است.
در حال حاضر،اختر فیزیکدانان برای تشخیص فراوانی هدروژن از فوت و فن استفاده می کنند:آنها ابتدا مقدار کربن مونو اکسید را اندازه گیری می کنند که نور بیشتری از هیدروژن را ساطع می کند و سپس سیگنال کربن مونواکسید را به مقدار مولکول هیدروژن با استفاده از روش های پیچیده تبدیل می کنند.در هر حال این روش مبهم است و در معرض خطا قرار دارد.
دانشمندان قادر بودند تا اشعه کربن خنثی را که برای مشاهده کهکشان های خیلی دو مناسب بود مشاهده کنند.این اندازه گیری ارزشمند اجازه داد تا یک تخمین خیلی دقیق از میزان هیدروژن موجو بشود.متاسفانه اشعه های کربن خنثی بطور کامل توسط بخار آب اتمسفر زمین جذب می شوند که شبیه به یک جفت عینک دودی در هنگام مشاهده سیگنال کربن است.
تلسکوپ رادیویی جدید در شیلی با آرایه میلیمتری و ساب میلیمتری با این محدودیت های ذهنی در ارتفاع 5000 متری طراحی شده بود.شرایط بسیار مرطوب تر بود که تلسکوپ به راحتی بتواند اشعه های بین ستاره ای از اتم کربن را تخمین بزند.
بر طبق محاسبات ما،آلاما می تواند این کهکشان های دور را تشخیص دهد، سیگنال هایی که بیشتر از 12 میلیارد سال قبل به طرف ما سفر کرده اند، حتی اندکی مهمتر:برای اولین بار قادر هست تا بطور دقیق میزان مولکول های هیدروژن موجود در سیارات را تخمین بزند.
این کار علمی تاثیر مهمی در مشاهدات نجومی خواهد داشت و به ما برای درک بهتر منشا اسرار امیز کیهان کمک خواهد نمود.
تصویر هابل Z8-GND-5296 دو ترین کهکشان جهان را نشان می دهد.چیزی که این کشف را متمایز می سازد مقایسه آن با سایر کشفها است،طیف بینی فاصله آن را تایید می کند.کشف این کهکشان با طیف سنجی چندین شی با کاوش مادون قرمز ممکن شده است.

ترجمه رامین فخاری منبع : dailygalaxy.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر