با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۲ بهمن ۲۶, شنبه

نوترینوهای بزرگ یک معمای کیهانی را حل کردند.

دانشمندان در حال حل یکی از بزرګ ترین مشکلات مدل های استاندارد کیهانی را با اندازه ګیری لنز گرانشی پلانگ بارای اندازه گیری جر ذرات زیر اتمی شبح مانند بنام نوترینوها. هستند.
تیم از دانشگاه ناتینگهام و منچستر از مشاهدات انفجار بزرگ و انحنای فضا و زمان برای اولین بار با دقت جرم این ذرات را اندازه گیری کردند.
اخیرا فضا پیمای پلانگ یک مشاهداتی از میکروویو زمینه کیهانی یافته اند که در اثر تابش بیگ بنگ محو شده اند.
CMB ها قدیمی ترین نورهای کیهان هستند و مطالعه آن به دانشمندان اجازه می دهد تا پارامتر های کیهانی را مانند مقدار ماده و سن آن بطور دقیق اندازه گریری کنند.اما یک تناقض زمانی که مقیاش ساختارهای کیهان مانند توزیع کهکشان ها مشاهده شد به وحود می آید.
دانشمندان مشاهده کرده اند که تعدادی از خوشه های کیهانی سیگنال های کمتری از CMB نورد انتظار دانشمندان را دارند.
یک راه حل ممکن این است که در جرم نوتریو ها اختلاف وجود دارد و این اختلاف رشد توده های کیهانی و شکل گیری خوشه های جدید را فرو می نشاند.
نوترویو ها تعامل بسیار ضعیفی با مواد دارند و مطالعه آنها بسیار سخت است و در اصل آنها بدون جرم هستند ولی آزمایشات فیزیک نشان داده که نیاز دارند تا جرم داشته باشند و انواع متفاوتی دارند که توسط فیزیکدانان بعنوان چاشنی ذرات شناخته می شوند.تعدادی از این توده ها انواع مختلفی دارند که قبلا حدس زده شده بود در 0/6 الکترون ولت کمتر از یک میلیاردیم توده پترون جرم داشته باشند.
دانشمندان داده های پلانگ را باداده های مشاهدات لنز گرانشی در اصاویری از کهکشان هایی که در انحنای فضا و زمان منحرف شده بودند ترکیب کردند.آنها نتیجه گیری کردند که این اختلاف اگر جرم نوتریو ها شامل مدل استاندارد کهیانی باشد را حل کند.آنها تخمین زدند تعدادی از جرم نوترینو ها بین .320 +/- 0.081 الکترون ولت است
اگر این نتیجه ها قابل تجزیه و تحلیل باشد نه تنها به درک فیزیک دانان از ذرات زیر اتمی بیشتراضافه می کند بلکه به توسعه یک مدل کیهان شناسی جدید نیز منجر می شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر