با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۲ آبان ۱۹, یکشنبه

ابرنواختر کهکشان مارپیچی NGC 6984

تصویر متعلق به کهکشان مارپیچی NGC 6984 است که سال گذشته میزبان یک انفجار ابرنواختری بنام SN 2012im بود که در مرکز تصویر مشاهده می شود.این تصویر در 19 اوت 2013 گرفته شده است و انفجار ابر نواختری که در مرکز تصویر مشاهده می شود ناشی از فروپاشی هسته یک ستاره عظیم بوده است.این ابر نواختر از نوع ابر نواختر IC است زیرا در نتیجه واپاشی هسته هیدروژن به لایه های بیرونی نشت کرده است.
زمانی که یک ستاره در مراحل پایانی عمر خود است ممکن است در اثر فرو ریزی هسته آن یک انفجار عظیم که منجر به نشت مواد از ستاره به بیرون است رخ دهد.
ابرنواخترهای نوع Ib و Ic فقط در بازوهای کهکشان‌های مارپیچی رخ می‌دهند. هر دو گونه نشانه‌هایی از اکسیژن ،منیزیم و کلسیم بعد از حداکثر نورانیت در طیفشان دارند. علاوه بر آن ابرنواخترهای گونه Ib در نزدیکی حداکثر نورانیت نشانه‌هایی از وجود هلیم در طیفشان دارند. منحنی نوری هر دو گونه Ib و Ic مانند گونه Ia می‌باشد، ولی با این تفاوت که در زمان حداکثر درخشندگی آن‌ها، درخشندگی آنها کمتر از نور ابرنواخترهای گونه Ia می‌شود. دو گونه‌ی Ib و Ic معمولاً چشمه‌ی امواج رادیویی هم می‌باشند، در حالی که ابرنواخترهای Ia دارای چنین خاصیتی نیستند. تصور بر این است که ابرنواخترهای گونه Ib و Ic ناشی از انفجار در ستارگان پرجرمی باشند که محتوای هیدروژنی شان به اتمام رسیده و در گونهٔ Ic محتوای هلیومی نیز به اتمام رسیده باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر