با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۲ آذر ۲, شنبه

کوتوله های قهوه ای می توانند گذشته کیهان را به ما نمایش بدهند.

یک کوتواه قهوه ای با یک دیسک نازک یا هاله مشاهده شده است در حالی که ستاره شناسان این اجسام را در نزدیکی منظومه شمسی دیده اندد
آنها بیشتر وقتشان را برای پر رفت و آمدترین قسمت کیهان اختصاص دادند و توانستند دیسک کهکشان راه را مشاهده بنمایند.
یک تیم از ستاره شناسان به رهبری دکتر دیوید پین فیلد از دانشگاه هرتفورد شراین دو کوتوله قهوه ای قدیمی را کشف کردند.این اشیا باستانی با سرعتی معادل 100 تا 200 کیلومتر در ثانیه در حال حرکت بودند.این سرعت خیلی بیشتر از سرعت ستاره ها و بقیه کوتوله ها است.و آنها زمانی شکل گرفته اند که کیهان بسیار جوان بود بیشتر از ده میلیارد سال قبل و جالب اینکه دانشمندان فکر می کنند می توانند طیف وسیعی از اشیا را که قبلا ندیده بودند مشاهده بنمایند.
کوتوله های قهوه ای اجسام ستاره مانندی هستند که حجم بسیار کمی از ستارگان را دارند.(کمتر از 7 درصد جرم خورشید)و مانند ستارگان حرارت داخلی ناشی از همجوشی هسته ای را تولید نمی کنند.برای اینکه کوتوله های قهوه ای سرد هستند و به مرور زمان سردتر می شود و کوتوله های قدیمی دمایی بین 250-600 درجه را دارند که این دما در مقایسه با دمای سطحی ستارگان(5600 درجه)بسیار ناچیز است.
این تیم با استفاده از Wise و مادون قرمز موفق به شناسایی کوتوله های قهوه ای شد پیدا کردن کوتوله های قهوه ای چیزی شبیه پیدا کردن سوزن در انبار کاه است.
دیم دانشمندان با استفاده از نور مادون قرمز نور ساطع شده از این اشیا را که معمولا با سرعت بسیار کم حرکت می کند تشخیص داد.سیگنال های رها شده از نور آنها اتمسفر باستانی آنها را مشخص می کند که از گاز هیدروژن و برخی از عناصر سنگین تر که در ستاره های جوان یافت می شود تشکیل شده است.
پین فیلد معتقد است آنها نسبت به قدمت خود دارای سرعت بالایی هستند به این معنی که متاسفانه اعضای قدیمی کهکشان سرعت بسیاری از اعضای کنونی داشه اند.
ستاره های شبیه به خورشید از سه دیسک مشترک پرتراکم ساخته شده اند دیسک نازک دیسک ذخیم و هاله.دیسک نازک خیلی قدیمی تر از دیسک ضخیم است و ستاره های آن با سرعت بیشتری حرکت می کنند.هر دو نوع دیسک با هاله هایی که شامل باقی مانده های ستاره های باستانی می شوند می باشد.حدود 97 درصد از ستاره های شامل ستاره های با دیسک نازک می باشند در حالی که 4 درصد ستاره هایی دارای هاله یا دیسک ضخیم می باشند و کوتوله های قهو ای جزو این دسته می باشند.تصور می شود 70 میلیارد کوتوله قهمه ای در کهکشان وجود داشته باشند که شامل این سه درصد می شوند و این دو کوتوله قهوه ای ممکن است تنها نوک کوه یخ باشند.اختر شناسان با مطالعه کوتوله های قهوه ای می توانند دید خوبی نسبت به ابتدای کیهان بدست بیاورند
کوتوله‌های قهوه‌ای ستارگان کوچکی هستند که هنگام تشکیل شدنِ مرکزشان، به اندازه کافی داغ نمی‌شوند تا فرآیند ذوب یا همجوشی هسته‌ای در آنها به وجود آید. به عبارت دیگر آنها به خورشیدهای نورانی و گرم تبدیل نمی‌شوند بلکه بلافاصله پس از تشکیل سرد می‌شوند و نوری از خود نمی‌تابانند بگونه‌ای که به سختی دیده می‌شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر