با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۲ آذر ۵, سه‌شنبه

حباب شگفت انگیز کیهانی که جان اولیه را نمایش می دهد!

این سیستم بسیار نادرسه گانه تصویری را از زمانی که کیهان فقط 800 میلیون سال داشت فراهم می کند.و تصویر مهمی از شکلگیری جهان اولیه در طول دوره ای که سحر کیهانی داشت به ما می دهد.حتی جالبتر این کهکشان ها آماده ادغام هستند تا در نهایت چیزی شبیه به کهکشان راه شیری ما را درست بکنند.


تصویر با استفاده از قدرت ترکیبی هابل ناسا و  آتاکاما بدست آمده است و دیدی از کهکشان های اولیه که در داخل یک حباب عظیم گازی لانه کرده اند را به ما می دهد.
شگفت انگیز تر اینکه تلسکوپ آلاما سینگنال هایی از کربن را هم که بهه سرعت در ستاره های جوان در حال تولید بودند مشاهده کرده است.
دانشمندان ژاپنی در ابتدا شی که به یک حباب گازی بزرگ یویزه شده نزدیک می شد مشاهده کردند و اندازه این کهکشان با راه شیری مقایسه شد.این حباب ده برابر از کهکشان های معمولی بزرگتر بود.مشاهدات بعدی تلسکوپ فضایی اسپیتز نشان داد که این ممکن است یک کهکشان باشد که دوران اولیه کیهان را نمایش می دهد.
مناطقی که ستاره سازی در آنها شدید است باید سرشار از عناصر سنگین مانند کربن سیلیکون و اکسیژن باشند.این عناصر در کوره های هسته ای عظیم کوتاه مدت مثل ستارگان وجود دارند و سرشار از زندگی هستند و درون این حباب توسط هابل کشف شده اند.اعتقاد بر این است که در پیان عمر زندگی کوتاه خود این ستارگان بصورت ابرنواختر منفجر شده و این عناصر سنگین را بصورت گرد و غبار ریز در فضا منتشر می کنند.
وقتی که این گرد و غبار توسط تشعشعات فرابنفشی که از ستاره های تازه متولد شده منتشر می شود داغ می شود و در طول موجهای رادیویی منتشر می شود.
ستاره شناسان معمولا وقتی سیگنال هایی از یک شی را تشخیص می دهند هیجان زده می شوند اما در این مورد سیگنال های عناصر سنگین وجود ندارد نتایج شگفت انگیز تر است.پژوهش های آینده تلسکوپ آلاما برای عقب رفتن در زمان و منشا و سیر تکامل کهکشان و ستاره های آینده است.
تصویر زیر ساختار حباب Himiko را نشان می دهد شیئی که از ترکیب سه کهشان جوان درخشان در ابتدای کیهان بدست آمده است و قسمت چپ توسط میدان دید دوربین WFC3 هابل بدست آمده است.سه کهکشان نوزاد نیز به وضوح در قسمت سمت راست دیده می شوند و هاله ای از گازهای یونیزه شده نیز در اطراف آن سه کهکشان دیده می شود و هیچ تلسکوپی اثری که نشان دهد در این سه کهکشان عناصر سنگین وجود دارد مشاهده نکرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر