با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۲ مهر ۱, دوشنبه

آتشفشانی در مرکز کهکشان راه شیری ما

سیاهچاله عظیم مرکزی راه شیری صد میلیون برابر قوی تر از امروز بود ستارشناسان به مدت طولانی مظنون به چنین فوران هایی بوده اند اما امروز دریافته اند که یک آتش فشان که آخرین بار دو میلیون سال قبل فوران کرده بود در مرکز کهکشان راه شیری قرار دارد.
شواهد از وجود یک جریان ابر ماژالانی که عمدتا از هیدروژن تشکیل شد بود و از کهکشان همدم ما می آید خبر می دهد.
برای بیست سال یک جریان قدیمی از حاله ابر ماژالانی توسط ستاره شناسان مشاهده می شد و دانشمندان علت آن را درک نمی کردند ولی فهمیدند این جریان ناشی از یک فوران بزرگ انرژی در مرکز راه شیری است.
این شک طولانی که مرکز کهکشان در گذشته زبانه کشیده است با این مشاهدات بسیار مطرح شده است.برای اولین بار نشان دداده شد که سیاهجاله ها نیرویی که از کوازار ها به ما می رسد را تولید می کنند.سیاهچاله مرکزی ما جرمی معادل چهار میلیون خورشید را دارد.
لرزش های تابیش افزایش می یابند و ابرهای کوچک گازی به درون دیسک گرمی از ماده که در اطراف سیاهچاله در حال چرخش است سفوط می کنند.اما شواهد بدست آمده از ماهواره های مادون قرمز و اشعه ایکس نشان می دهد که بادهای قدرتمند ستاره ای حاوی مواد این منطقه را ترک می کنند و دو حباب بزرگ گرم در مرکز کهکشان  در میان اشعه گاما و موجهای رادیویی دیده می شوند.
" دکتر فیلیپ عضو تیم ملونی از دانشگاه کلرادو در بولدر ، ایالات متحده آمریکا گفت همه این نکات یک انفجار بزرگ در مرکز کهکشان ما را اثبات می کنند.
همچنین از صورت فلکی قوس به طرف خورشد ما جریان نوری از ماورا بنفش و اتمهای تجزیه شده هیدروژن به پروتون و الکترون ساطح می شود که بصورت شفق شمالی و جنوبی قابل مشاهده است و این جریان نیز چون از زمان گذشته آمده است بصورت سرد است و زمانی بصورت ماژالانی شعله ور شده و با گذشت زمان رو به سردی گذاشته است.همچنین ستاره شناسان می گویند کیهان ماورا بنفش را به اندازه کافی تولید نمی کند و در گذشته نیز آن را نداشته است پروفسور زالزالک بلاند می گوید مرکز کهکشان به میزان بالایی ماورا بنفش تولید می کند این نمی تواند ناشی از ستارگان باشد.
همچنین دانشمندان می گیند یک ابر گازی به اسم G2 وجود دارد که در صورت سقوط می تواند باعث یک آتش بازی در شود تعداد زیادی از این ابرها در دیسک مرکزی کهکشان قرار دارند.

۲ نظر:

  1. آخه عزیز جان مطلب به این خوبی را اصلا با این ترجمه الکن نمیشه خواند کمی بیشتر وقت بزاری بهتر ترجمه می کنی در ضمن در این جور مواقع اصلا به گوگل اعتماد نکن

    پاسخحذف
  2. با گوگل ترجمه میکنی ؟!! ها ها ها !! واقعا که !

    پاسخحذف