با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۲ مرداد ۱۲, شنبه

بعد از یک قرن دانشمندان به اثبات نظریه وجود امواج گرانشی انشتین بسیار نزدیک شده اند....

نزدیک به یک قرت پس از  اولین پیش بینی انیشتن برای وجود امواج گرانشی شبکه جهانی از رصدخانه ها موجهای گرانشی را تشخیص دادند که دارای تابش ضعیف است.این می تواند منجر به کشفیات جدید و مهمی در جهان ما شود.
امواج جاذبه ریزموجهایی در فضا هستند که توسط رویداد های شدید کیهای مانند به هم خوردن ستارگان سیاهچاله ها و ابر نواختر ها انفجارهای ابر نو اختری که مقادیر زیادی انرژی را با سرعت نور حمل می کنند.
David Blair استاد فیزیک در دانشگاه استرالیای غربی و مدیر مرکز تحقیقات بین المللی گرانش استرالیا در 78 کیلومتر پپرو او یک تیم بین الملی بنام WA  را هدایت می کند اعلامم کرده است که روش جدیدی از اندازگیری بنام فشردن کوانتمی نمایش داده که اجازه می دهد امواج گرانشی برای افزایش حساسیت آنها آشکار شوند.
وی افزود این اولین باری است که اندازه گیری کوانتمی در یک آشکار سازی مانع از شکسته شدن امواج گرانشی در مقیاس کامل شده است.این مانند آن است که بعضی از مردم بگویند شکستن دیوار صوتی بدون پروازمافوق صوت غیر ممکن استو ما امروز می دانیم که هیچ چیزی مانع آن نیست.
این اثبات فرصت بیشتری را برای اشکار سازی موج های گرانشی بیشتر و حساس تر به ما می دهد
این وقایع در هر هفته یک بار در طیف وسیعی از آشکار سازی های جدید اتفاق می افتد و آنها باید در اولین بار آن را تشخیص دهندعملیات بست آوردن حساسیت موج ها بطور پیوسته بهبود یافته است.
بعلاوه فشردگی کوانتمی فیزیک دانان را قادر خواهد کرد که منابع بیشتری را در دور دست مشاهده کنند.در هر حال برای این آشکار سازی نیمکره جنوبی لازم است تا محل سیگنال ها و کاهش تداخل مشخص شود.
در هر حال آشکار سازی امواج گرانشی با حساس ترین ابزار اندازه گیری گرانشی ثابت شده است.اندازه گیری مقیاس آنها(attometers)یک میلیونیوم از یک میلیونیم از یک میلیونیم یک متر است
پروفسور بلر گفت تشخیص دادن حرکات آنها بسیار کوچک است حتی در مقیاس اندازه یک پروتون
نتایج جدید ثابت می کند که فیزیک دانان حتی به سطوحی بالاتر از این امواج دست خواهند یافت و باز شدن این امواج گرانشی به انسان برای اولین بار اجازه خواهد داد که هزاران صدای گرانشی گرانشی بی شمار را که در فضای ناهموار با سرعت نور در حرکت هستند بشنود.
در پژوهش حساسیت پیشرفته آشکار ساز اموج گرانشی در LIGO( تداخل رصدخانه موج گرانشی لیزری) است.که ر مقیاس بزرگ آزمایش فیزیک بطور مستقیم برای شناسایی امواج گرانشی به کار رفته است.
در مجله نیچر فونوتیک منتشر شده که خلا فشرده با پورت تاریک عملکرد آشکارسازی تداخل امواج گرانشی را با لیزر رصد خانه فرا تر از حد سر و صدای کوانتمی مشاهده می کند.
این آزمایش آشکارساز LIGO در هنفورد، واشنگتن بعنوان H1 انجام شد محققان در حال حاضر در حال توسعه داده ها برای تبدیل خلا فشرده به فرکانس ها وابسته آن برای استفاده پیشرفته در LIGO هستند.
تصویر مولکول های آب را در صفحه اطراف یک سیاهچاله پرجرم در مرکز NGC 4258  را نشان می دهد که بسیار بر انگیخته است و گازهای گلخانه ای رادیوی و مایکرویوی را به تقویت می کند که شبیه نور یک لیزر است.این پدیده طبیعی قدرتمند های مایکروویو میزرها  ها نامیده می شود کشف و اندازه گیری میزرها  در این کهکشان فاصله دقیق تری از زمین و سایر کهکشان ها به ما می دهد.

۱ نظر:

  1. سلام
    خسته نباشید
    همیشه به دلیل گیرا بودن سرتیتر انتخابی اتان ، صفحه شما را باز می کنم .اما معمولا دلسرد می شوم.مشکلی که باعث دلسردی من می گردد محتوای مطالبتان نیست،زیرا مقاله طوری نوشته می شود که فردی با سطح سواد من هم می تواند درک مناسبی از آن داشته باشد .مشکل ازنقطه گزاری نادرست مقاله ها می باشد،که باعث سخت شدن خواندن مطلب می شود.
    خواهشمند است اصلاح نمائید.تشکر

    پاسخحذف