با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۲ مرداد ۲۳, چهارشنبه

دانشمندان می گویند برخورد یک سیارک ممکن است نقش مهمی در تکامل حیات بروی زمین داشته باشد!

یک سیارک بزرگ در استرالیای جنوبی گزارش شده است که 590 میلیون سال قبل در طول عصر یخبندان به زمین برخورد کده و باعث تکامل پیچیده موجودات اولیه زمین شده است.
در سال 2010 محققان دانشگاه آدلاید  استدلال کردند که برخورد شهاب سنگ آکراملن در یک دوره یخبندان گسترده که مربوط به بیش از 500 میلیون سال قبل بود و شرایط ایده آلی برای یک انفجار از تکامل ارگانیست های پیچیده که بعنوان موجودات زنده ادیاکارا شناخته می شدند انجام شده است.
دوره ادیارا بعنوان قدیمی ترین دوره موجودات چند سلولی با بافتی مشخص شناخته می شود.و رایج ترین موجودات شبیه کرم سرخس ها و موجوداتی با کیسه های بی حرکت بود که شباهت بسیار کمی به موجودات مدرن دارند.و درک رابطه موجودات مختلف بعد از انفجار مبرین مشکل شد.
ترکیبی از تنش های محیطی و آب و هوای بسیار سرد و یخبندان در نزدیکی سطح دریا تاثیرات گسترده ای بر عرض های جغرافیایی پاین گذاشت و یک عامل موثر در تکامل موجودات زنده بود.
چند میلیو سال بعد از برخورد شهابسنگ ادیکاران ها گروه مبهمی از موجودات که بسیار شباهت اندکی به موجودات زنده دارند پدید آمده اند اولین فسیل این جانداران در محدوده فلیندرز در جنوب استرالیا در فاصله 300 کیلومتری از محل برخورد شهاب سنگ پیدا شده است.
برخورد شهاب سنگ آرکامان موضوع پژوهش های وسیعی برای محققا بوده است.اما مطالعات اخیر شواهدی از اینکه ممکن است یخ بیشتر زمین را پوشانده باشد را فراهم می کند.گوستین و همکاران دانشگاهی اش بقایای یخبندان و آثار و رسوبات باقی مانده از یخ شناور در میان سنگ ها در فاصه 500 کیلومتری از محل برخرد را یافته انداین نشان می دهد که یک دوره یخبندان در طول عرض های جغرافیایی پایین رخ داده است.
تاثیر سیاراک معادل انفجار 5.2 میلیون تن TNT انرژی آزاد کرده که باعث زمین لرزه سونامی و آتش سوزی های گسترده در زمین شده و تاثیرت مخربی روی زمین گذاشته که تا به امروز ادامه دارد.و زمین هنوز در حال تحمل اثرات این ضربه محکم و ناگهانی و سرد است..
برطبق گفته های گوستین شواهد مهمی از تحولات مهم زیستی در زمین در زمان برخور شهابسنگ وجود دارد که نشان می دهد که از گرده ها و آثار فسیل ها, ایزتوپ های کربن و داده های مولکولی ا بدست آمده است گوستین گفت این تغیر شامل سقوط حاصلخیزی اولیه و ظاهر زمین و تنوع آسیرتیارچ ها(میکرو فوسیل ها) و موجودات بزرگ تر و پیچیده چند سلولی (ادیکاران ها)ها شده است.
اختر زیست شناسان مالکوم والتر از دانشگاه نیوساوت ولز سیدی استرالیا در مصاحبه ای با مجله کیهان گفتند:مقایسه آن با تنوع سریع پستاندارن بعد از انقراض دایناسور ها این سوال را به وجود می آورد که قبل از چه موجوداتی منقر شده اند؟آنچه در طرف دیگر سکه به نظر می رسد یک رویداد جدید بازیابی و شکوفایی زندگی جدید است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر