با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۲ مرداد ۱۹, شنبه

آیا هیگز منبع انرژی تاریک است؟تئوری های جدید می گویند بله!

یکی از بزرگ ترین اسرار در فیزیک ذرات معاصر و کیهان شناسی این است که انرژی تاریک چیست؟ چه چیزی از انرژی مسلط بر چگالی جهان مشاهده شده است؟و آیا ارزش قابل ملاحضه ای دارد؟این مقدار شاید 120 برابر کوچک تر از آنی خواهد بود که بر اساس فیزیک بنیادین انتظار می رودفیزیکدانان برای حل این مشکل اغلب از حل مساله ای که ثابت کیهانی نام برده می شود استفاده می کنند که تاکنون توسط نظریه پردازان فراموش شده بود.
در حال حاضر دو فیزیک دان به نامهای لارنس کراس از دانشگاه ایالتی آریزونا و جیمز دندانه دانشگاه لوئیزیانا لافایت اظهار کرده اند اینکه اخیرا هیگز کشف شده می تواند دری برای فیزیک باشد که به شرح برخی از ویژگی های انرژی تاریک و حل مشکل ثابت کیهانی کمک کند.
در این مقاله مکانیسم هیگز بعنوان منبعی برای انرژی تاریک در نظر گرفته می شود این دو دانشمند کشف کرده اند که چگونه یک اتصال کوچک می تواند بین ذرات هیگز و جود داشته باشد و ممکن است به آنچه که موسوم به مقیاس متحد بزرگ است.مقیاس شاید شانزده برابر کوچکتر از اندازه یک پرتون که در آن سه نیروی غیر گرانشی طبیعت که همگرایی آنها در داخل یک تئوری می تواند نتیجه وجود یک پس زمینه میدان دیگری را در طبیعت به جز میدان هیگز بدهد که به تراکم انرژی از جای خالی فضا که دقیقا در همان مقیاس صحیح متناظر با چگالی انرژی مشاهده شده است.
مشاهدات کنونی کیهان را در یک اندازه شتاب در حال گسترش نشان می دهد.اما این شتاب نمی تواند به تنهایی بر اثاث ماده باشد.انرژی قرار داده شده در فضای خالی با استفاده از ماده یک نیروی گرانشی واگرا مخالف نیروی جاذبه تولید می کند که شامل ماده تاری است که استنباط بر این است که اساسا جرم کهکشان ها را تشکیل می دهد.اما آن نمی تواند بطور مستقیم با نور در تعامل باشد پس بنابر این به این دلیل تنها می توان با ثابت گرانشی آن را تخمین زد.
بخاطر این پدیده و بخاطر آنچه که در عالم مشاهده شده تصور می شود که  انرژی تاریک شامل  70 درصد از چگالی جهان است در حالی که ماده قابل مشاهد شامل 2 تا 5 درصد و باقی مانده 25 درصد شامل ماده تاریک است.
منبع و این ان انرژی تاریک و دلیل آن بزرگترین اهمیت محاسبه و استنباط انرژی تاریک در فضای خالی در حال حاضر غیر قابل فهم است و آن را به یکی از مشکلات برجسته فیزیک تبدیل کرده است.
کراس، بنیاد استاد در دانشگاه ایالتی آریزونا گفت:مقاله ما پیشرفتی در یکی از جنبه های این مشکل است.حالا که هیگز کشف شده یک راه در فیزیک به مقیاس انرژی بالاتر باز شده و ترکیب کوچک آن  و اتصال آن با میدان های جدید عددی که در این مقیاس ها به کار می روند امکان پذیر است.
کوچکترین اتصال ساده به ما نشان داده است که نسبت مقیاس آن در الکترون ضعیف فیزیک عمل می کند.و در مقیاس بزرگ متحد ممکن ساخته و امکان همکاری انرژی خلا را درقیقا در جهت درست برای محاسبه دقیق انرژی تاریک می دهد.
مقاله جدید نشان می دهد که یک انرژی کوچک حدقلا بطور طبیعی تولید شده در داخل بسیار ساده یک مدل استاندارد برای فیزیک ذرات را تعمیم دهد.
مشکل عمیق تر این است که چرا فیزیک شناخته شده از روی مدل استانداد می تواند انرژی بسیار بزرگ را در یک فضای خالی شرکت دهد این هنوز حل نشده است. 


۳ نظر:

  1. وبلاگ زیبای شما را هر از گاهی می خوانم اما به نظرم 2 مشکل کوچک دارد که با توجه بیشتر به راحتی قابل حل است. نخست اینکه ترجمه مطالب به نظر کلمه به کلمه است و روح فارسی ندارد. دوم لینک به مطالب اصلی نمی دهید. اگر به این دو نکته توجه کنید بی شک وبلاگ شما از بهترین وبلاگ های علمی فارسی زبان خواهد بود. از زحمات شما بسیار سپاس گزارم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. در مورد قالب و روح فارسی موافقم از خیلی ها هم این هشدار را دریافت کردم ولی مشکل اینه که مطالب علمی هستند و حتی انگلیسی شان هم روح نداره و زمخت هست!کمدی الهی و بینوایان و .. که نیست!! ولی چشم سعی می کنم بعد از ترجمه برخی از اصطلاحت را به فارسی روان برگردانم یک فکری هم تا یک هفته به حال قالب می کنم

      حذف
  2. من هم با سينا موافق هستم. شما خيلي زحمت كشيديد تا اين متن رو ترجمه كرديد ولي اصلا قابل فهم نيست. پيشنهاد مي كنم يك جمله انگليسي را به چندين جمله فارسي بشكنيد. لازم نيست حتما معادل هر كلمه انگليسي يك كلمه فارسي داشته باشيد. يعني مي توأنيد براي واضح تر شودن مفهوم كلمات خارج از متن هم أضافه كنيد. قبل از انتشار مطلب از كسي كه فيزيك مي داند بخواهيد كه مطلب را بخواند و إصلاح كند. يكي دو روز بعد از ترجمه متن فارسي را خودتان دوباره بخوانيد حتما متوجه خيلي از إشكالات مي شويد

    پاسخحذف