با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۲ تیر ۱۹, چهارشنبه

در جست و جوی ماده ژنتیک در مریخ و ماورا آن-تراشه جدید دانشگاه MIT ماموریت تشخیص حیات در مریخ را بر عهده گرفته است.


اگر حیاتی بروی مری وجود داشته باشدبیش از حد بعید نیست که باور کنیم که گونه های مریخ و زمین ریشه های ژنتیکی مشترکی داشته باشند برای اینکه بیشاز سه و نیم میلیارد سال قبل یک شهابسنگ برق آسا به صورت کمانه در اطراف منظومه شمسی از بین دو سیاره نوپا عبور کرد این ممکن است دلیلی بر این باشد که ریشه مشترک ژنتیکی بین زمین و مریخ وجود داشته باشد.
کریس مککی، دانشمند سیاره ای با علوم فضایی بخش از مرکز تحقیقات Ames ناسامی گوید یک تراشه تابشی انعطاف پذیر DNA نویدبخش شناسایی و آینده زندگی در مریخ و دیگر سیارات است.
تمرکز بروی تحقیقات کریستوفر کار یک محقق دانشگاه MIT دپارتمان زمین و اتمسفر علوم سیاره ای هست که ترکیبی از DNA را ساخته است که که امیدوار است یک روز به مریخ بفرستاد تا با نمونه های خاک و یخ آنجا برای شناسایی DNA و دیگر مواد ژنتیکی تجزیه م تحلیل شود.
کار می گوید فراتر از مریخ نیز تعین توالی DNA ممکن است و در مکانهایی مانند قمر اروپایی مشتری که در آن اقیانوس مایع وجود دارد ممکن است نشانه هایی از حیات مشاهده شود برای امیدوارمی بیشتر کار می گوی مکانهایی مانند انسلادوس قمر زحل نیز ممکن است بتواند یک منطقه بلقوه برای سکونت باشد و تابش رادیویی کمتری داشته باشد.
هر گونه حیات در گذشته مریخ یا حال آن ممکن است بسیار انعطاف پذیر باشد زیراتمسفر این سیاره عمدتا از دی اکسید کربن ساخته شده که صد برابر نازک تر از اتمسفر زمین است و حفاظت کمتری در برابر تابش گرمایی داردو باعث دمای منفی 195 درجه فانهایت می شود.
از سوی دیگر زیر سطح عمیقی از مریخ تفاوت بسیاری با زمین وجود ندارد که پناهگاه میکروب هاست.نتایج کاوشهای کنجکاوی در مریخ نشان می دهد در زیر این سیاره سردی و خشکی نهفته است که این مساله برای حیات خوش بینانه است زیرا در این صورت محیط زیست مریخ تمام عناصر اصلی برای حیات را دارد.
برای تشخیص چنین آب حیاتی یک ابزار توالی DNAبروی سطح مریخ قرار است در معرض تابش فضایی قرار گرفته باشد و گزارش های صحیح و غلط در آن ثبت و یا داده های اضافی در توالی DNA ثبت شود.
در این مرحله یک هدف دنبال می شود کار و همکارانش در MIT و  هاروارد بیمارستان عمومی ماساچوست قلب ابزار خود را برای تعین توالی در معرض شرایطی دقیقا ماند شرایط رباتیک مریخ قرار می دهند.
بعد از قرار گرفتن به حد کافی در معرض اشعه پروتون ها یون های سنگین اکسیژن و آهن ریز تراشه بطور مستقیم تحت فشار واکنش آزمون باکتری E.CLI یک با موفقیت توالی ژنتیکی خود را شناسایی می کنند.
کار نشنان می دهد که ریز تراشه به مقدار کافی به مدت یک ونیم سال می تواند در فضا تا رسیدن به مریخ و جمعاوری داده ها سالم بماند.
گذشت زمان بروی مریخ می تواند باعث تنزل و کاهش توانایی و برای بدست آوردن داده های جدید و تعین توالی تراشه شود و ممکن است باعث خطای بالاتر و یا شکست پروژه شود.
کار می گوید ما هیچ یک از این مشکلات را در آزمایش هایمان نمی بینیم هنگامی که این تراشه هنوز دوسال در مریخ است قادر به تعین توالی خواهد بود.
کار و همکارانش اثرات شبیه تابش بروی مریخ را در یک چیب تو  خالی بروی تراشه DNA آزمایش کردند هر چیپ شامل 1.3 میلیون چاهک بود که هرکدام می تواند یک تکه حاوی یک DNA را برای تکثر در خود نگه دارد.
برای تست انعطاف پذیری تراشه نسبت به تابش تیم به ایستگاه فضایی ناسا در آزمایشگاه ملی بروکهان سفر کرد محقان کار را با 40 میکرو چیب که در ابتدا 20 تای آنها با الکتریسیته پردازش شده بودند آزمایش کردند.فرآیندی که در آن چیپ یک تراشه با ولتاژ و چاه ها به منظور برسی قطعات DNA که به درستی کار کرده بودند برای مقایسه بین آنها مورد اندازه یری و مشاهده قرار گرفته اند.

به دنبال تست الکتریکی کار تراشه را در معرض درجه های مختلف قرار داد و با استفاده از یک شتاب دهنده خطی با یک منبع یونی و پرتو الکترونی بالا ترین دوز تابش پایدار توسط تراشه تحمل شد بیشتر از آنی که در ماموریت دوساله مریخ مورد انتظار است.
بعد از آن تراشه های پرتو تابی شدند و تیم یک بار دیگر عملکرد الکتریکی را در هر کدام از تراشه ها مورد ارزیابی داد و تغیرات بسیار کمی در عملکرد تراشه ها مشاهده شد.
در دور دوم آزمایش کار 20 میکروتراشه را در معرض درجات مختلفی از اول سطوح تابشی قرار داد سپس تراشه ها را برای بارگزاری در آزمایشگاه در معرض باکتری E.CLI قرار داد و با وجود در معرض تابش قرار گرفتن قابل به تجزیه و تحلیل DNA و توالی یابی ECLI بودند.
کار می گوید این تراشه ها بزرگترین کاندید برای تعین توالی بروی مریخ بدون هیچگونه تغیراتی هستند.و ما در حال حاضر این را می دانیم"اساسا اینکه هیچ تاثیری از تششعات را نبید یک چیز بسیار مهم را برای ما نشان می دهد."
کار و همکارانش در یک گزارش یک گام مهم در تعین توالی DNA در ماموریت های سیاره ای را انجام دادند.
مک کی می گوید که به پژوهش ها کمک نمی کند بعلاوه بخش از جست و جوهای حیات بروی دنیاهای دیگ جست و جوی DNA خواهد بود جست و جوی اصلی برای ارزیابی مکانها برای کشف انسان خواهد بود.
.در مطالعات قبلی کار و همکارانش دریافتند که مواد مورد استفاده در تعین توالی DNA نیز می تواند د برابر تابش های مشابه مقاومت کند داده های کار با هم می گوید نتایج حاکی از تعین توالی ژنتیک بروی فضا نیز مشاهده شود.
کا می گویند من فکر نمی کنم ما تنها تعین توالی را در بعضی از نقطه ها فقط ببینیم امیدوارم بزودی شانس دریافت بخشی از آن را داشته باشیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر