با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۲ مرداد ۸, سه‌شنبه

میدان مغناطیسی سیاهچاله ها ماشه انفجار های درخشان کیهانی است

برای یک مدت طولانی باور ها بر این بود که که میدان مغناطیسی عظیم احتمالا قوی تر از هر آن چیزی است که در اختر فیزیک شناخته شده است.یک عنصر کلیدی در این موضوع انفجار کوتاه مدت اشعه گاماست یکی از بزرگترین انفجار ها در علم کیهان شناسی در موسسه ماکس پلانک برای فیزیک گرانشی مشاهده شده است که این سازگمار می تواند تولید قوی ترین میدان مغناطیسی تولید شده قبل از سقوط به سیاهچاله را توضیح دهد.
میدان های مغناطسی فئق العاده قی تر از ده تا صد میلیون میلیارد برابر میدان مغناطیسی از میدان مغناطیسی ستاره های نترنتی اولیه تولید می شوند.ستاره های نترونی تشکیل شده فوق العاده متراکم هستند و زمانی که دو ستاره نترونی باهم برخورد می کنند ادغام می شوند و یک سیستم دوتایی تشکیل می دهند و وقتی در نهایت عمر آنها به پایان می رد در یک فروپاشی فاجعه بار به یک سیاهچاله تبدیل می شوند.و به احتمال زیاد یک سیاهچاله با تامین انرژی گاما یک انفجار را ترتیب می دهد که یکی از درخشان ترین انفجار های مشاهده شده در جهان است.انفجار کوتاه مدت با ماهواره XMM Newton, با انتشار سویفیت از درون و برای بار دوم با همان مقادیر انرژی در یک سال مشاهده شده است.
این پدیده می تواند چرخش های متفاوت پلاسما را در میدا های مغناطیسی توضیح دهد.لایه های کناری پلاسما با سرعت های متفاوت تری می چرخند و بر علیه یک دیگر اصطکاک پیدا می کنند.در نهایت تنظیمات پلاسما باعث حرکت آشفته می شوداین فرآیند زمینه بی ثباتی مغناطیسی میدان مغناطیسی را به شدت تقویت می کند و نقش مهمی در بسیاری از سیستم های اختر فیزیکی مانند دیسک های صفحه ای و فروپاشی ابر نواختر ها را بازی می کندباور ها بر این است که ناپایداری مغناطیسی در درون ستاره های نترونی با میدان مغناطیسی حداکثر میدان مغناطیسی را تقویت کند این مساله با شبیح سازی عددی به دست آمده است.
دانشمندان امواج مغناطیسی در AEI  یک ستاره نترونی با میدان مغناطیسی حداکثر با دو قطب مغناطیسی را که ساختار پیچیده آن باعث چرخش می شود و ناپایدار است و در نهایت توسط یک ابر ماده بوسیله یک سیاهچاله احاطه می شود در حالی که دومی به درون سیاهچاله فرو می ریزد.
این شبیه سازی به روشنی حضور یک میدان مغناطیسی تقویت شده را در داخل ستاره نشان می دهد.
بی ثباتی مغناطیسی تا کنون ناشناخته مانده و اساسا این مکانیسم تحت گرانش شدید و فوق العاده قوی در داخل ستاره های نترونی با میدان مغناطیسی قوییافت شده است زیرا که شرایط فیزیکی در درون میدان مغناطیسی این ستاره ها به شدت به چالش کشیده می شود.
این کشف جالب حدقلا شامل دو دلیل است:برای اولین بار و بدون ابهام توسعه بی نظمی را در چهار چوب نسبیت عام انشتین نشان می دهند که هیچ یک از معیار های تحلیلی تا به امروز قادر به پیش بینی این بی ثباتی نبووده است.
و دوم تاثیر شگرفی در اختر فیزیک و حمایت از این نظریه که میدان های مغناطیسی قوی می توانند عنصر کلیدی در توضیح مقادیر عظیم انرژی آزاد شده از انفجار های اشعه گاما باشند.
تصویر از ناسا نشان دهنده بعیدن یک سیاهچاله توسط یک ستاره نترونی است دانشمندان می گویند برای اولین بار شواهد وسوسه انگیزی از خوردن یک ستاره نترونی و مکش یک ستاره نترونی به شکل یک هلال و غورت دادن کامل آن توسط سیاهچاله و خورده شدن آن در یک ساعت و یک دقیقه دست یافته اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر