با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۲ تیر ۲۱, جمعه

در هر ثانیه سی انفجار ابر نواختری در کیهان رخ می دهد.

درحالیکه بطور میانگین تنها یک ابرنواختر در هر کهکشان در هر قرن اتفاق می افتد چیزی که در صد میلیارد کهکشان قابل مشاهده است.و با در نظر گرفتن عمر ده میلیارد سال برای کهکشان(عدد واقعی 13.7 میلیارد سال)دکتر ریچارد ماشوتزکی از مرکز پرواز ناسا می گوید با در نظر گرفتن رقم یک میلیارد ابر نواختر در سال سی ابر نواختر در ثانیه قابل مشاهده است.
ابر نواختر 1987A در 1987 در نزدیکی انفجار ستاره ای در نزدیک زمین که از سال 1604 انفجار آن آغاز شده بود در نزدیکی یک ابر ماژلانی بزرگ در یک کهکشان کوتوله در مجاورت کهکشان راه شیری ما کشف شد.
بعلاوه پرتاب مقادیر عظیمی از هیدروژن هلیم اکسیژن و نیتروژن و عناصر نادر مانند گوگرد و سیلیس و آهن در آن مشاهده شد.
ابر نواختر ها مسئول بخش بزرگی از عناصر مهم حیاتی شامل اکسیژن آهن و کربن موجود در گیاهان و حیوانات روی زمین هستند.
هنوز نوری ابر نواختری که در حدود 163000 سال نوری در حدود 161 هزار سال قبل از میلاد رخ داده است نورش به ما می رسد(یک سال نوری 6 تریلیون کیلومتر است)
تیم ویژه منشا کیهانی دانشگاه کلوراادو با استفاده از ترمیم مشاهدات هابل در نور مرئی و نزدیک ماندون قرمز نمودار متقابل بین ستاره منفجر شده معروف به رشته ملوارید و یک حلقه شش تریلیون مایلی که از عرض در محاصه بقایای یک ابرنواختر قرار گرفته بود را توسط اشعه x رصد کرد.
حلقه گاز به احتمال زیاد نزدیک 20000 سال قبل از ابرنواختر جاری شده است و امواج شوک با با سرعت و به روشنی از باقیمانده خارج می شوند از هر نقطه داغ در حلقه باعث بلند شدن دایره های درخشانی می شوند که با هم ادغام می شوند.
س.یو بولدر دانشیار تحقیقات کوین فرانسه گفت مشاهدات جدید به ما اجازه اندازه گیری دقیق سرعت احشا ستاره ای خارج شده که شامل رسوب انرژی و عناصر سنگین به داخل کهکشان میزبان هستند را می دهند.
اختر فیزیک و ستاره شناسی عضوی از منشا طیف کیهانی از سال 2007 به بعد مشاهدات جدید نه تنها به ما می گوید که هناصری که از حلقه های این ابر مژالانی بزرگ یافت می شود چیست بلکه تاثر آن بر محیط زیست خود در مقیاس زمان انسان ها را نیز بیان می کند.
فرانسه می گوید هابل تنها رصد خانه جهان است که می تواند نور رشته ای از این نوع را تحت ماورا بنفش مشهده کند بسیاری از داده ها توسط طیف نگار تلسکوپ فضایی مشاهده می شوند انگل هایی که از طریق عفونت جنسی منتقل می شوند توسط هابل در ژانویه 201 در تکامل 1987A  مشاهده شد.
برای دیدن یک ابر نواختر و میزان تامل آن با محیط زیست ما 1987A  بهترین نوع است و مانند یک ستاره راک است.
فرانس گفت انفجار ابر نواختر ها در وضعیت جسمانی و تکامل دراز مدت کهکشان راه شیری نقش تنظیم کننده را دارد و دانشمندان بر این باورند که یک انفجار ابر نواختری نزدیک 4 تا 5 میلیارد سال قبل در نزدیکی خورشید ما رخ داده و مسئول پخش عناصر رادیو اکتیو در فضاست.
تصویر متعلق به یک ابرنواختر در کهکشان ماست که تامیل بین حلقه های آن باعث تغیرات پویایی در شیمی و محیط زیست منظومه شمسی می شود. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر