با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۲ خرداد ۲۷, دوشنبه

لاک پشت ماتا ماتا

ماتا ماتا لاک پشت اکن آب شیرین آمریکای جنوبی است که در آمازون یافت می شود و اولین بار توسط پیر باری زیست شنا فرانسوی در 1741 کشف شده است این لاک پشت بسیار کم تحریک است و دارای سر مثلثی شکل و شبیه برگ درخت و بدنی شبیه تنه درخت است و با توجه به آمریکای جنوبی که جلبکها در تنه درختان رشد می کنند امکان استتار را به جاندار می دهد. و در بزرگسالان وزن آن به 15 سانتی متر می رسد.این لاکپشت برای شکار و گرفتن ماهی ها در آبهای کم عمق شنا می کند و شناگر خوبی نیست و راه رفتن را به شنا ترجیح می دهد
 هنگام شنا با باز کردن دهان خود که مانند جاروبرقی عمل می کند ماهی ها را همراه آب می بلعد و بعد از بستن دهان خود آب را به آرامی به بیرون می بلعد و از ماهی های به دام افتاده را می مکد و از آنها نغذیه می کند این جاندار دارای توانایی جویدن نیست.این لاکپشت علاوه بر ماهی ها از بی مهرگان نیز تغذیه می کند.
جاندار بعد از تولید مثل تخم 12 تا 28 تخم می گذارد  که طول تخم ها به 3/5 سانتی متر می رسد و 200 روز طول می کشد تا لاک پشت جدید متولد شود...
این موجود را می توان در مردابها و آبهای راکد بولیوی، شرق پرو، اکوادور، شرق کلمبیا، ونزوئلا، گینه، و شمال و مرکزی برزی یافت و عمری بین 1/2 تا ده سال را دارد..




 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر