با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۱ آبان ۱۸, پنجشنبه

تصویر نجومی روز خوشه ماکیان OB2

منظومه شمسی و کهکشان های دیگر پناهگاه بسیاری از ستاره ها و خوشه های جوان و گروه های صدتایی تا هزار تایی از ستارگام جوان حجیم داغ که بعنوان ستارهای O و B شناخته می شوند.
خوشه ماکیان OB2 شامل بیش از 60 نوع ستاره O و هزار نوع ستاره نوع B است.مشاهدات عمیق تلسکوپ اشعه X ناسا مقداری اشعه x را پیدا کرد که  که از تمسفر یا هاله ستارگان جوان خوشه منتشر می شوند.و برسی می کند که چگونه این کارخانه های شگفت انگیز ستاره سازی تکامل پیدا کرده اند.و 1700 منبع اشعه x یافت شد که گمان می رود 1450 تای آنها در خوش باشند
برای بدست آمدن این تصویر یک تصویر از تلسکوپ اشعه x چاندرا با تصویر دیگری از تلسکوپ اشعه x اسپلیتزر و تصاویر بصری تلسکوپ ایزاک نیوتون ترکیب شده است.
عمق ستارگان جوان از یک میلیون تا هفت میلیون سال تخمین زده می شود.اطلاعات تلسکوپ مادون قرمز نشان می دهد که درصد کمی از ستاره ها در اطراف دیسک های گرد و غبار و گاز قرار دارند.و دیسک های بسیار کمی در اطراف ستاره های بزرگ OB  یافت شده است.
قدرت رادیویی عظیم آتعل منجر به تخریب سنگ ای دیسک های خود می شود.همچنین شواهدی در دست است که ستاره های مسنتر قسمت های بزرگی از خود را بدلیل انفجار های ابر نواختری از دست داده اند.
در نهایت جرمی 30000 بار حجیم تر از جرم خورشید برای ماکیان OB2 تخمین زده می شود.
مانند جاهایی در کهکشان که ستاره هایی حجیم در آنها شکل می گیرند.خوشه OB2 در فاصله 5000 سال نوری از ما واقع شده و نزدیک ترین خوشه ستاره ای حجیم به ما است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر