با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۱ مرداد ۱۶, دوشنبه

گزارش تکمیلی از به زمین نشستن مریخ نورد در دهانه گیل مریخ

تیم هدایت کننده مریخ نورد پس از نشستن آن مشغول تشویق بودند آنها توانسته بودند پیچیده ترین کاوشگر بین سیاره ای را که تاکنون ساخته شده بود از جو نازک مریخ فرود بیاورند.در ساعات باقیمانده به نشستن مریخ نورد مهندسان پیشرانش مریخ نورد در پاسادنا، کالیفرنیا بسیار خوش بین بودند اما نگرانی آنها نیز قابل درک بود.
مهندسان تمامی شرایط جوی را آزمایش کرده بودند.در طی هفت دقیقه خطر که سرعت مریخ نورد از 13,200 مایل بر ساعت(شش کیلومتر بر ثانیه)کمتر شده بود تا ی توقف مرگبار داشته باشد.
اگرچه خوش بینانه است ولی آنها معتقد بودند شانس موفقیت بیش از 95 در صد بود اما این احتمال وجود داشت که تیم اشتباهی کرده باشد که همه چیز را بر هم بریزد.
آیا مریخ نورد به طرف دهانه کوچک گیل خواهد افتاد؟آیا چتر نجات در زمان لازم باز خواهد شد؟آیا فرود مریخ نورد به کمک دستگاه تعبیه شده بر بالای آن انجام خواهد گرفت؟آیا مریخ نورد دقیقا به مکان بیضی شکل مشخص شده خواهد افتاد
ساعت
10:32 به وقت اقیانوس آرام همه نگران بودند یک دفعه ایستگاه استرالیا اعلام کرد که مریخ نورد دست نخورده به سطح مریخ نشسته است.عبارت دوم مخابره شده از طرف Allen Chen بود:عملیات ما در مریخ در امان است.
مریخ نورد 8 و نیم هفته و 350 میلیون مایل سفر کرده بود.بعد از اندکی که از فضا پیما جوابی نیامد مشخص شد نور خورشید در دهانه گیل است.
فرود شامل چهار مرحله مجزا بود باقیمانده به درد بخور مریخ نورد محافط آن هنگامی که از جو نازک مریخ عبور می کرد در فاصله 125 کیلومتری اتفاق ناگهانی رخ داد و دما به
2100 سلسیوس رسید.هنگامی که سرعت به حدود 900 مایل رسید در ارتفاع 11 کیلومتری قرار داشت و بزرگترین چتر نجاتی که تاکنون به سیاره دیگری فرستاده شده بود باز شد.در ارتفاع یک مایلی هنگامی که چتر نجات در اثر حرارت سوخته بود کوله پشتی یا جرثفیلی که وظیفه حمل مریخ نورد را داشت به کار افتاد.و از ارتفاع 70 فوتی مریخ نورد را به وسیله سه کابل نایلونی به سطح مریخ فرود آورد هنگامی که چرخهای مریخ نورد زمین را لمس کردند کابل ها قطع شدند.و سپس چرثقیل یا کوله پشتی از آن ناحیه دور شد.چهار رزلوشن عکس در لحظه فرود توسط مریخ نورد از سطح مریخ گرفته شد اما نباید تا روز سه شنبه انتظار تصاویر چشم نواز 360 درجه از مریخ را داشت.
پس از فرود مریخ نورد کارکنان و مهندسان ایستگاه فضایی نفس راحتی کشیدند و دست به جشن و پایکوبی زدند زیا زحمات 8 ماه و نیمه ی آنها به ثمر نشسته بود!

اولین ماموریت مریخ نورد بالا بردن دکل دوربین آن است.همچنین در کنار کلی دوربین عکس برای عکس برداری یک دوربین نیز در زیر مریخ نورد تعبیه شده بود که هنگامی که مریخ نورد از فاصله 2 کیلومتری از اتمسفر پایین می آید از سطح آن عکس بگیرد.در حقیقت از یک هفته قبل شش چرخ 20 اینچی از مریخ نورد برای حرکت آن در سطح مریخ به کار افتاده بودند.
در حال حاضر و پس از آن تمامی سیستم ها آماده تجذیه و تحلیل ده آزمایشی هستند که جامع ترین آزمایشاتی است که بروی مریخ انجام گرفته است.اندازه مریخ نورد سه متر و جرم آن به اندازه نصف مریخ نورد قبلی تحت نام (فرصت ) است زیرا در آن از وسایل مقرون به صرفه تری استفاده شده است.
نزدیک به 2 و نیم میلیارد دلار برای این پروژه هزینه شده است و انتظار می رود قبل از یک سال کامل مریخ 98 هفته بیشتر ماموریت خود را به انجام برساند.هدف اصلی آن نیز بالا رفتن از کوه عظیم سه میلیارد ساله و برسی پشته ای از رسوبات است که دانشمندان امیدوارند بتوانند در آن به بخشی از تاریخ سیاره مریخ پی ببرند.
دانشمندان معتقد هستند که تا سه میلیارد سال قبل دمای مریخ گرم بود و به اندازه کافی در آن آب وجود داشت.و دانشمندان امیدوارند در جست و جوهای خود بلور هایی از کربن و اکسیژن را در این سیاره کشف کنند
گزارش بی بی سی فارسی در مورد مریخ نورد ناسا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر