با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۱ تیر ۱۳, سه‌شنبه

تصویر ارائه شده از کهکشان DDO 82 توسط تلسکوپ فضایی هابل

تعداد نسبتا کمی از کهکشان ها دارای سلاح های مارپیچی یا مراکز درخشان در مرکز کهکشان مانند کهکشان راه شیری ما هستند.در واقع بیشتر ماده کهکشان های دیگر ابرهای کوچک و غیر متبلور بخار است.
یکی از این کهکشان ها DDO 82 است که عکس آن توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است.هر چند در مقایسه با کهکشان راه شیری کوچک اما یک کوتوله ممکن است بین چند میلیون تا چند میلیارد ستاره داشته باشد.
DDO 82 به تعین  UGC 5692 بدون اشاره به ساختار آن شناخته شده است.در هر حال ستاره شناسان آن را در گروه کهکشان های Sm یا کهکشان های مارپیچی ماژالانی طبقه بندی می کنند.نام بعدی ماژالانی بزرگ است که کوتوله ای است که به دور کهکشان راه شیری پیچیده است.درست مثل کوتوله DDO 82 که گفته می شود دارای یک بازوی مارپیچی است.
DDO 82 در صورت فلکی دب اکبر قرار دارد که 13 میلیون سال نوری از ما فاصله دارد.شی در نظر گرفته شده بخشی از گروه کهکشان های  M81 است.
DDO 82 نام خود را پس از ورود به کاتالوگ مشاهدات David Dunlap ستاره شناس کانادایی در سال 1959 گرفت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر