با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۱ مرداد ۶, جمعه

ستاره های خیلی درخشان به تنهایی زندگی نمی کنند!

مطالعات جدیدمطالعات جدید با استفاده از تلسکوپ بزرگ (VLT) نشان می دهد که ستاره های بسیار درخشان با جرم بالا که رانندگی تکامل کهکشان را بر عهده دارند به تنهایی زندگی نمی کنند و تقریبا سه چهارم از جرم این ستاره ها به یک ستاره هم دم بیش از آنچه قبلا تصور می شدنزدیک هستند که گاهی باعث فعل و انفعالات مخرب در آنها نیز می شود.
مانند انتقال جرم از یک ستاره به ستاره دیگر و انتظار می رود یک سوم از جرم ستاره با ادغام ستاره جدیدی را بوجود بیاورد.نتایج این مطالعه در 27 July 2012 در مجله ساینس منتشر شده است.
کائنات بسیار متنوع است و بسیاری از ستاره ها بر خلاف خورشید هستند یک تیم بین الملی از دانشمندان با استفاده از  VLT به مطالعه ستاره گان نوع O که دمای بسیار بالایی دارند پرداخته است.
جرم و روشنایی بسیار این ستاره ها و زندگی کوتاه و خشن آنها نقش کلیدی را در تکامل کهکشان بازی می کند.همچنین این ستاره ها به پدیده های بسیار گرم مانند ستاره های خون آشام مرتبط می شوند.که یک ستاره کوچکتر و همدم به سطح ستاره بزرگتر چسبیده است.و از پرتو های گاما تشکیل شده است.
Hugues Sana از دانشگاه آمستردام می گوید این ستاره ها عموما عظیم الجثه هستند و جرم آنها 15 برابر خورشید هستند و میلیون ها برابر هم از خورشید درخشانتر هستند این ستاره ها به قدری گرم هستند که با نور آبی نور سفید به نظر می رسند.و درجه حرارت آنها بیش از  30000 درجه سلسیوس است.
ستاره مورد نظری یکی از 71 نوع ستاره نوع O هست و بصورت جفت در نزدیکی خوشه ستاره های جوان کهکشان راه شیری قرار دارنددر جزئیات جدیدی که تیم کشف کرده است که 75 درصد از ستاره گان نوع O در داخل سیستم های دوتایی به نسبت بالاتر از آنچه قبلا تصور می شد قرار دارند و تعین دقیقی از تعداد آنها وجود ندارد و تعامل دو جفت ستاره به اندازه خیلی زیادتری است که قبلا توسط دانشمندان تصور می شد.و این کشف درک عمیقی به ما نسبت به مراحل تکامل کهکشان را می دهد.
ستاره های نوع O تنها کسری از ستاره های موجود در جهان هستند اما پدیدهای مخرب  آنها تاثیر بسیار نامتناسبی در محیط اطراف آنها می گذارد بادها و شوک هایی که از این ستارگان می آید می تواند فرآیند ستاره سازی را متوقف کند.
قدرت اشعه آنها از درخشش سحابی درخشان تر است .
غنی سازی ابر نو اختر ها با عناصر سنگین و  با پرتو های گامای خود برای زندگی کهکشان ضروری است.
زندگی یک ستاره اگر در کنار یک ستاره دیگر قرار داشته با شد تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می گیرد Selma de Mink از موسسه تلسکوپ علوم فضایی آمریکا می گوید اگر دو ستاره در مدار نزدیک به یکدیگر بچرخند ممکن است یک ستاره ستاره دیگر را بطرف خود بکشد و ببلعد.
به استثنای ستاره های دوتایی پدیده های دیگری نیز مانند اشعه X دوتایی اخترهای دوتایی و سیاهچاله های دوتایی وجود دارند که ستاره شناسان بروی آنها مطالعه می کنندوزندگی ستاره های دوتایی با زندگی ستاره هایی که به تنهایی زندگی می کنند تفاوت دارد.بعنوان مثال در باره ستاره های خونآشام کوچکتر جرم کمتر آن شادابی و طراوت آن را حفظ می کند و هیدروژن آن را برای تبدیل غول قرمز مستعد تر می کند.
بسیاری از اطلاعاتی که ستاره شناسان از ستاره ها دریافت می کنند با استفاده از نوری است که به تلسکوپ های آنها می رسد و بدون نور نتیجه گیری و مفروضات در این مورد غیر ممکن است.پس می توان نتیجه گرفت این فرضیه که بسیاری از ستاره ها به تنهیی زندگی می کنند می تواند غلط باشد.درک بزرگی این تحولات چشم انداز ما را نسبت به کهکشان عوض خواهد کرد و باعث خواهد شد ملاحضات بسیاری در زمینه نحوه نگرش ما در زمینه شکل گیری کهکشان بوجود بیایید.
http://www.eso.org/public/archives/images/screen/eso1230a.jpg

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر