با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۰ آذر ۱۰, پنجشنبه

حوزه های اسرارآمیز کیهانی با جریان زمانی معکوس


حوزه های اسرارآمیز کیهانی با جریان زمانی معکوس
****************************************

"
و شاید عقربه های ساعت از چرخیدن از راست به چپ آن قدر خسته شده بودند که به ناگهان در جهت مخالف شروع به حرکت کردند ..."
-
راز تولد، یاستین گوردر یک روز صبح درحالیکه تازه از خواب بیدار شده اید و در حال آماده کردن صبحانه هستید به ناگهان اتفاق عجیبی رخ می دهد: شیرقهوه داخل لیوان تان به طور خود به خود شروع به هم خوردن می کند و به تدریج شیر از قهوه جدا شده و داغ تر و داغ تر می شود! تخم مرغ ها از درون ماهیتابه به داخل پوسته شکسته شان برمی گردند و تخم مرغ های شکسته شده به طور خود به خود سالم می شوند! ...

با دیدن چنین وقایعی چه فکری می کنید؟ بلی، کاملاً درست حدس زدید، زمان در حال بازگشت به عقب است!

البته در حوزه ای از جهان که ما هم اکنون در آن به سر می بریم زمان همواره به طور طبیعی جریان داشته است و بنابراین طبیعی است که از وقوع چنین وقایعی شگفت زده شویم اما در کمال تعجب برخی فیزیکدان ها به این نتیجه رسیده اند که احتمالاً حوزه هایی در پهنه کیهان وجود دارند که جریان زمان در آنها معکوس است.

لاورنس شالمان (1) از دانشگاه کلارکسون (2) در پوتسدام نیویورک یکی از این فیزیکدان هاست. او که دکترای خود را در رشته فیزیک از دانشگاه مشهور پرینستون آمریکا گرفته است در مقاله ای که تقریباً 12 سال پیش منتشر شد برای نخستین بار توانست نشان دهد که ممکن است در پهنه کیهان، در کنار حوزه های با جریان زمانی طبیعی، حوزه هایی با جریان زمانی معکوس هم وجود داشته باشند.

اما اگر واقعاً چنین حوزه های اسرارآمیزی در پهنه کیهان وجود داشته باشند در این صورت چنانچه روزی بتوانید به یکی از این حوزه های کیهانی سفر کنید در آنجا با تجربه ای باورنکردنی مواجه خواهید شد چراکه در آنجا با گذشت زمان بجای پیرتر، جوان تر و جوان تر خواهید شد! اما آیا این راز حیرت انگیز، آخرین راز جاودانگی است؟

پی نوشت:
1- Lawrence Schulman
2- Clarkson University

منبع:
Marcus Chown, “Backwards to the Future”, New Scientist, Issue No. 2224

منابعی برای مطالعه بیشتر:
خوانندگان علاقه مند به مطالعه تخصصی بیشتر در این موضوع می توانند به مقاله اصلی شالمن در لینک زیر مراجعه کنند:

http://people.clarkson.edu/~lschulma/1999OppositeThermodynamicArrowsPRL.pdf




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر