با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۱ مهر ۵, چهارشنبه

اکسولوتل((Axolotl))ماهی شگفت انگیز راه رونده مکزیکی!

اکسولوتل یا Axolotl جاندارکوچکی است که محبوبیت زیادی بعنوان یک حیوان خانگی دارد!این جاندار مثل قورباغه و وزق دو زیست است و دارای دست و پا است و اگر دست و پایاش قطع شود توانایی ترمیم آنها را دارید!
اکسولوتل خویشاوندی نزدیکی با سمندر دارد با این تفاوت که این جاندار در آب زندگی می کند و سمندر در خشکی زندگی می کند هر دوی آنها نیز دارای شش می باشند ولی اکسولوتل بیشتر از طریق آبشش تنفس می کند. اکسولوتل ها می توانند از قورباغه(لارو قورباغه)، حشره نرم، کرم و ماهیان کوچک همچنین گوشت خام چرخ کرده((در آکواریم))تغذیه بکنند و هر دو تا سه روز یک بار به تغذیه نیاز دارند.
 در آکواریم هایی که اکسولوتل ها نگهداری می شوند نباید ماهی دیگری وجود داشته باشد زیرا اکسولوتل به آنها حمله می کند همچنین اگر تعداد زیادی اکسولوتل در یک آکواریم باشند به هم حمله می کنند.



اکسولوتل مانند سایر دوزیستان به روش تخم گزاری تولید مثل می کند و بعد ها تخم ها تبدیل به لارو می شوند و لاروها نیز رشد می کنند اکسولوتل ها می توانند بین 20 تا 40 سانتی متر رشد و بین 10 تا 15 سال عمر بکنند.و بلوغ جنسی اکسولوتل ها از 15 تا 24 ماهگی رخ می دهد.

 این جانداران توانایی فوق العاده ای در ترمیم بافتهای خود دارند و در تمام جانداران به خاطر این موضوع معروف هستند دم، پوست و هر عضو عمده بدنشان مثل قلب، جکر و کليه اعضایی هستند که اکسولوتل ها توانایی ترمیم آنها را دارند! زیستگاه اصلی این جاندار مکزیک است و در دریاها و دریچه های این ناحیه بیشتر زندگی می کند و از آنجا نشعت می گیرد و به همین خاطر به ماهی رونده مکزیکی معروف است.متاسفانه این جاندار در خطر انقراض قرار دارد.















دو ویدئو دیگر در باره این مخلوق دوست داشتنی


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر