با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۲ آذر ۲۱, پنجشنبه

نظریه جدید درباره فاز انتقال مواد از یک جهان دیگر به جهان ما

زمانی که کائنات گسترش پیداکرد و زمان و فضا گرم شدند توانستند پدیدار شوند بدون نیاز به هر چیزی مانند بیگ بنگ.این فاز انتقال بین فضای خالی و کیهان در حال گستش یک توضیح ریاضی دارد که توسط تیمی از دانشگاه وینا با هاروارد و ام آی تی شرح داده شد که این ایده پشت نتایج قابل توجهی از ارتباط بین میدان کوانتمی و تئوری نسبیت انشتین قرار داشت.
همه می دانند که انتقال بین فاز مایع و گازی انجام گرفته است.پس بنابراین فضا و زمان می توانند دستخوش فاز تغیر شده باشند.فیزیکدان معروف استیون هاوکینگ در 1983 به این موضوع اشاره کرد آنها محاسبه کردند که فضای خالی می تواند دز شرایط خاصی به سیاهچاله تبدیل شود.
آیا در یک فرآیند مشابه گسترش کائنات می تواند ایجاد شود؟دانیل گرومیلر از دانشگاه وینا تخمین می زنند این نیازماند دمای بسیار وخیم در هر خلا است و فضا و زمان مسطح داخل یک کائنان در حال گسترش با یک توده وارد شده اند"این فضا و زمان خالی با حباب های داغی از یکی از فضا و زمان های دیگر گسترش می یابد و کل فضا و زمان را شامل می شود.
برای محیا شدن این امکان کائنات چرخید بنا بر این این دستور العملی برای آفرینش کائنات بود.حرارت اعمال شد و چرخید.در هر حال این به یک چرخش نیاز داشت که یک چرخش کوچک در مرحله اولیه بود بنا بر این یک فضا و زمان در یک بعد فضایی اتفاق افتاد اما دلیلی وجود ندارد که این برای یک جهان سه بعدی درست باشد.
جهان ما به نظر نمی رسد که یک از این راه به وجود آمده باشد فاز انتقال مدلی است که جایگزین بیگ بنگ باشد امروزه بسیاری از نظریات در مورد جهان اولیه به چالش کشیده شده است.اما فاز انتقال می تواند چگونگی مدل ریاضی فضا و زمان را توصیف کند.
تئوری جدید که به اصطلاح منطقه بعدی است بنام ADS-CFT که در سال 1997 در نتیجه تحقیقات بنیادین مطرح شد توصیف عجیبی از جاذبه و تئوری میدان های کوانتمی ارائه داد.در اولین نگاه این عادی نیست ولی در موارد مخصوصی برعکس تئوری ها اتفاق می افتد.بر طبق این تئوری میدان کوانتمی می تواند بر طبق تعریف در مورد تئوری جاذبه برعکس باشد.این مانند سقوط یک سنگ از گاز داغ به داخل زمین می تواند شگفت انگیز باشد.
در این نظریه میدان کوانتمی در یک بعد کمتر از میدان گرانشی توصیف شده که اصل هولوگرافی می نامند مانند یک هلوگرام دو بعدی که یک شی سه بعدی را رسم کند.میدان کوانتمی فضایی دو بعدی می تواند یم شرایط فیزیکی سه بعدی را توصیف کند.
برای این کار گرانش اغلب در یک شکل هندسی عجیب و غریب توصیف می شود.که با اصطلاح فضای ضد دو خواهر که مقداری با شکل هندسی ما از صطح مسطح فرق دارد توصیف مورد استفاده قرار می گیرد.اما برای مدت طولانی مدل هایی نشان دادن این وجود نداشت.
سال قبل دنیل گرامیلر و همکارانش این مدل دو بعدی را ترسیم کردند و در حال حاضر مدل انتقال گاز در نظریه کوانتمی به خوبی شناخته شده است.اما این به این معنی نیست که این نظریه فاز انتقال را به خوبی نمایش می دهد.
دانیل می گوید این موضوع یعنی انتقال یک فاز و فضا و زمان در حال گسترش برای ما یک راز بود و غیر قابل قبول بود اما محاسبات بعدی این ما را به درک این روابط رساند.
تصویر مرحله عمر کیهان را بصورت نردبانی نشان می دهد.

۴ نظر:

  1. ترجمه از شدت نارسایی به هذیان گویی مانند است

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. لطف کنید اگر توانایی اش را دارید ترجمه را ارائه بدهید اینجا منتشر کنیم بجای فحاشی....

      حذف
  2. اولین کامنت "Any reference?" برای منه
    من چند روز پیش از شما تقاضا ی منبع کردم
    اگر محبت نمایید و منبع اصلی رو هم معرفی کنید ممنونم

    پاسخحذف