با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۴ آذر ۲۱, شنبه

کشف طوفان ستاره ای هم اندازه زمین در یک سیاره کوچک


اختر شناسان با استفاده از داده های تلسکوپ اسپیتزر و کپلرناسا موفق شدند طوفان بسیار بزرگ را در یک ستاره کوچک سرد بنام W1906 + 40، مشاهده بنمایند.
طوفان شبیه لکه بزرگ قرمز رنگ مشتری است،و اندازه طوافان هم اندازه زمین است و امواجی بزرگتر از اندازه زمین را تولید می کند.
این ستاره متعلق به نوعی ستاره بنام کوتوله L است،بعضی از کوتوله های L فیوز ستاره ها نامیده می شوند زیرا تنها تنها نور خورشید را تولید می کنند،در حالی که کوتوله های قهوه ای نیز بعتوان ستاره های نافرجام برای عدم همجوشی هسته ای شناخته می شوند.درجه حرارت این کوتوله 3500 درجه فارنهایت است،سطح آن سوزان و داغ است اما نسبت به ستاره ها سرد است.کوتوله های L از مواد معدنی خالی هستند.

کپلر سیاره ها را با مشاهده نرخ های پایین نور زمانی که سیاره از جلوی ستاره اش عبور می کند تشخیص می دهد،در این مورد دانشمندان نرخ های پایین نور ستاره ای را که از ستاره ها نبود تشخیص دادند،که شبیه لکه های خورشیدی،خورشید ماست که در نتیجه میدان های مغناطیسی زمانی که به دور ستاره می چرخیدند متمرکز شده اند بود.
مشاهدات تلسکوپ فضایی اسپیتزر که نور مادون قرمز را تشخیص می دهد،یک مسیر تاریک را دید که لکه ستاره مغناطیسی نبود،بلکه ابری بود که اندازه آن سه برابر زمین بود.طوفان در هر نه ساعت به دور ستاره می چرخد.مادون قرمز اسپیتزر دو طول موج مهیا شده در لایه های امسفر را با مشاهدات داده های کپلر در نور مرعی تشخیص داد که حضور طوفان بود.
در حالی که طوفان در طول موج های مختلف متفاوت به نظر می رسد،اختر شناسان می گویند اگر ما می توانستیم با یک سفینه فضایی به آنجا صفر کنیم،آن باید شبیه یک علامت تاریک در نزدیکی قطب بالایی ستاره است.
هدف تحقیقات برای مشاهده ستاره ها و کوتوله های قهوه ای دیگر در طول استفاده از سپیتزر و کپلر است،دانشمندان نمی دانند که طوفان های ستاره ای منحصر به فرد هستند یا عادی هستند و نمی دانند چرا هنوز ادامه دارد.
اختر شناسان JPL فکر می کنند که کوتوله های قخوه ای چند برابر اورانوس هستند،و محل طوفان های بزرگ حتی بزرگتر از نقطه بزرگ فرمز اورانوس هستند،با درخشندگی کافی.آنها نتیجه بعد از مشاهدات متوع روشن چندین کوتوله قهوه ای با اسپیتزر در کوتوله های قهوه ای حرکت ابر های گازی پرجرم را پیشنهاد می دهد.

کشف این طوفان دوسال تمام به طول انجامید و به گفته دانشمندان ابرها از شن و ماسه گرم،آهن مذاب یا نمک ساخته شده اند.


--------------

منابع dailygalaxy.com

NASA spots storm larger than Earth raging on tiny star

NASA Telescopes Detect Jupiter-Like Storm on Small Star

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر