با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۳ دی ۲۷, شنبه

جهان طوفانی در ماورای منظومه شمسی ما؛طوفان هایی چند برابر اتمسفر اورانوس

ترجمه رامین فخاری - Ramin Fakhari
منبع dailygalaxy.com

در رهگیری هوایی 353 مایلی بالای زمین، تلسکوپ فضایی هابل بی سر و صدا به سمت محور جدید خود در حال حرکت است.در همان زمان در فاصله 93 میلیون مایلی تلسکوپ بین ستاره ای اسپیتزر فرمانی را دریافت کرد تا جهت خود را در همان هدف فضایی متمرکز کند،با دقت همگام شدند، هر دو تلسکوپ آغاز به ثبت نور در یک زمان از یک فاصله از جسم نمودند.یک ابر عجیب ارغوانی رنگ هم اندازه ژوپیتر در 24 سال نوری از ما که بعنوان کوتوله قهوه ای شناخته می شود.
مانند تعقیب کننده های طوفان های کهکشانی،ستاره شناسان دانشگاه آریزونا تلاش می کنند تا کشف کنند که چگونه ابرها و آب و هوای سامانه در طول زمان در جهان تغیر می کند.با استفاده از مشاهدات همزمان از دو تلسکوپ فضایی، ستاره شناسان آریزونا، تکامل ابرهای در حال چرخش و طوفان های سامانه در جزئیات بی سابقه در کوتوله قهوه ای و پنج جسم دیگر شبیه آن را ردیابی می کنند.هدف دانشگاه آریزونا کشف چگونگی تغیر ابرها و آب و هوای سمانانه در طول زمان در جهان های دیگر است.با سامانه ابر کوتوله قهوه ای تغیر در طول دقیقه و ساعت و سال،کهکشان یک جای تاریک و طوفانی به نظر می رسد.
اگر چه کوتوله قهوه ی مانند طوفان انرژی به نظر می رسد.این ابرها از منیزیم،سیلیکون و آلومنیوم با باران هایی از رگبار شن و ماسه و آهن مذاب تشکیل شده اند.ابرهای لایه لایه یک درخشش بنفش یا قرمز رنگ برای چشم انسان خواهند داشت و بیشتر نور کوتوله در مادون قرمز نامرئی خواهد درخشید.
یک تصویر از 2MASS-2139  در بالای صفحه نشان داده شده است،  یکی از شش کوتوله قهوه ای مشاهده شده، توسط ناسا با استفاده از تلسکوپ های هابل و اسپیتزر در برنامه طوفان های خورشیدی است.دانشمندان باور دارند که یک طوفان بزرگ چندین برابر اندازه جو مشتری که به دور اتمسفر کوتوله قهوه ای در هر 7.7 ساعت در حال چرخش است.روشنایی و تضعیف نور کوتوله به دلیل محوری است که حضور طوفان به آن می دهد.

کوتوله های قهوه ای به سیارات غولپیکر شباهت دارند،  اما بسیار پرجرم تر و گرم تر هستند.توانایی فعلی مشاهدات نمی تواند سیارات فراخورشیدی را در جزئیات بسیار بالا مشاهده کند ززیرا آنها کوچک،کم نور و دور از ما هستند.از یک طرف دیگر کوتوله های قهوه ای درخشان هستند و هابل و سایر تلسکوپ ها می توانند جزئیات آنها را مطالعه کنند و به ما برای درک سیستم های فرا خورشیدی کمک نمایند.
کوتوله های قهوه ای بسیار سرد تر از ستاره هایی مانند خورشید هستند،و به آرامی گرما را ساطع می نمایند برای بقیه وجود آنها بعد از یک احتراق سریع که مقدار انداکی سوخت آنها از ابتدای زندگی شان دارند.با درخشش درجه حدود 3100 درجه فارنهایت زیر دمای اتاق،  کوتوله های قهوه ای در راه شیری ما روان هستند.آنها برای بیست سال از دید ما تا زمانی که تاثیر نور مادون قرمز توسعه یافت مخفی ماندند.
بیشتر تشعشعات کوتوله های قرمز برای چشم انسان همانند  نوعی شبیه دید در شب نامرئی هستند.
در این دماها،  ابرها بر طبق دما در لایه ها متراکم می شوندولی شباهتی به ابرهای بخار آب زمین ندارند,یک کوتوله قهوه ای بیگانه همچنین می تواند ترکیبی از سلیکون، منینزیوم،  آلومنیوم و حتی آهن داشته باشد.ستاره شناسان فکر می کنند که جو کوتوله قهوه ای بادهایی دارد که در هر ساعت صدها مایل زوزه می کشند و می توانند پناهگاه عظینی باشند، تند بادی مانند طوفان هایی که به دور بسیاری از سیارات زمین مانند می چرخد.
در منظومه شمسی خودما، جو ژوپیتر، یک طوفان عظیم سه برابر اندازه زمین در حدود 200 سال مشاهده شده است،  و آنجا شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه 350 سال قدمت دارد،  بقیه نقاط کوچکتری اتمسفر ژوپیتر برای چندین بار مشاهده شده اند، برای ماهها یا سالها قبل از ادغام و یا کندوپاش به همدیگر چسبیده بودند.
چندین سال قبل در زحل یک طوفان بزرگ بود.و از یک نقطه کوچک سیاره آغاز شد و بعد یک چهارم سیاره را در نوردید.
داده های آنالیز شده با اشاره تیم طوفان های خورشیدی در ی شرایط مشابه-بسیاری از الگوهای ابرهای کوتوله های قهوه ای مشاهده شد که برای سالها چسبیده بودند-اما پیش گویی طوفان های کهکشانی بسیار سخت تر از همتای آن در زمین است و ستاره شناسان شگفت زده شدند.
دانشمندان شواهدی از تغیر این اتمسفر از هر ساعت تا ساعت دیگر دارند و  می دانند که همه این تغیرات سریع در ساختار ابرها بسیار عادی است.
یک نگاه دقیق در چگونگی رفتار آب و هوا در جهان های دیگر می تواند کسی را که از سیستم پردازنده هابل که نور بیرون را بروی آشکارساز آن پخش می کند منحرف سازد.
دانشمندان می گویند صد تصویر نامرئی مادون قرمز رنگی از کوتوله قهوه ای گرفته اند و مشاهده کرده اند که آنها در طول زمان چگونه تغیر می کنند.بعدا دانشمندان فیلمی از زمان ایجاد کردند تا ببینند چگونه این خواص در این رنگین کمان مانند آب و متان در طول دوره های زمان  روز ها  حتی ماهها تغیرمیکنند.
تلسکوپ اسپیتزر از چرخش زمین به دور خورشید پیروی می کند.فاصله ای که آن را از سرایت منابع گرما و نوردور نگه می دارد، اسپیتزر برای کار با نور مادون قرمز و مشاهده نور از قسمت سردتر اتمسفر از هابل ساخته شده است.مشاهدات اسپیتزرمی تواند مفید باشید زیرا ناسا اجازه داده است که تیم طوفان بطور مستمر و بدون وقفه کوتوله را بطور 24 ساعته مشاهده کند. اسپیتزر بعدا دوباره دوره یک ساله مسیر چگونگی تغیر الگوی ستاره را مشاهده می کند.
در حالی که کوتوله های قهوه ای در طوفان ها فراخورشیدی مخفی شده در اطراف همسایه کیهانی خورشید مورد مطالعه قرار گرفته اند،آنها هنوز بسیار برای هر مشاهده ای دورند اما نقاطی از نور هستند.ولی نوری که از آنا به ما می رسد شامل اطلاعاتی در مورد ساخته شدن اتمسفر و هر ابری است که در این فرآیند تغیر می کند.
نوری که از ارتفاعات پایین تر ساطع می شود زمانی که از عرشه یک ابر بالاتر عبور می کند هنگام مشاهده آن از زمین عوض می شود.ترکیب و ذخامت لایه های ابرها می تواند نور کوتوله را زمانی که ابرها ذخیم تر ستند عوض کند یا نور بیشتری از داخل یکی از سوراخ های ابر عبور کند.هر کوتوله به دور محوری می چرخد.در هر نقطه از هر یک ساعت تا سیزده ساعت.که  یک تغیر در نور ایجاد می شود قابل ضبط است.
این تغیر در ریتم نور به دلیل ابر در قسمت های مختلف اتمسفر کوتوله است که می تواند افراطی باشد.افزایش و کاهش مقدار نور ضبط شده از کمتر از یک درصد تا بالای 27 درصد است در این مورد کوتوله قهوه ای طوفان های بزرگی به اندازه نقطه سرخ مشتری یا اتمسفر مشتری دارد.
تیم طوفان این اشیار را برای مشاهده در طول زمان دنبال می کند.پیگردی فعالیت ابر یکی از جالب ترین اشیا برای سالهای بسیاری بوده است.هدف تیم گسترش مشاهده تعداد دیگری از کوتوله های قهوه ای در سایر دماهاست.
تکنیکی که برای طوفان های فراخورشیدی در سایر پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد اساسا تکنیکی است که نقشه ای را برای جهان های دیگر در آینده فراهم می کند.داشمندان ی توانند از این برای نقشه سیارات مشابه زمین استفاده کنند و دانشمندان را قادر به شناسایی اقیانوس ها و قاره ها که می تواند یک زمینه مهم برای دنبال کردن حیات در آن اهداف باشد را فراهم می کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر