با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۳ مهر ۱۶, چهارشنبه

نوستار یکی از درخشان ترین تپ اختر ها را کشف کرد.

تپ اخترها (به انگلیسی: Pulsar) ستاره‌های نوترونی چرخانی هستند که با سرعت بسیار زیادی دوران می‌کنند و پالس‌های مداومی از انرژی تابشی به همراه خطوط میدان مغناطیسی قوی را از خود منتشر می‌کنند. برخی از تپ‌اخترها نیز پرتوهای ایکس تابش می‌کنند. ستاره‌های نوترونی در حقیقت بقایای هستهٔ ستارهٔ منفجر شده‌ای هستند که حجم کوچک و چگالی بسیار بالایی دارند. برای نمونه تپ‌اختری به قطر ۲۰ کیلومتر ۱٫۵ برابر جرم خورشید را در خود جای داده‌است. تپ اخترها هنگام تولد دمایی در حدود چند میلیون درجه سلسیوس دارند و بلافاصله شروع به سرد شدن می‌کنند. نحوه و سرعت سرد شدن نیز به مواد تشکیل دهنده و چگالی آن‌ها بستگی دارد. تلسکوپ طیف هسته ای ناسا یکی از درخشان ترین تپ اختر هایی را که تا کنون کشف شده است را تشخیص داد.که انرژی معادل ده میلیون خورشید را دارد.این نیروگاه کوچک با اندازه کوچک و قدرت بسیار زیادش باعث شگفتی ستاره شناسان شده است.[ادامه در ویکی پدیا]
این تپ اختر در فاصله 12 میلیون سال نوری در کهکشان M82  قرار دارد و بعنوان یک منبع پر نور اشعه ایکس(Ultraluminous X-ray source)که تا به حال تصور می شد توسط سیاهچاله ها نیرو داده می شود  طبقه بندی شده است  ولی امروز یکی از این منابع شناخته شده مقداری کم جرم تر از چیزی است که مورد انتظار است این منبع بعنوان M82 X-2 شناخته می شود که یک ستاره نترونی در حال چرخش است که از بقایای یک انفجار ابرنواختری بای مانده است.
ستاره شناسان هنوز مطمئن نیستند که چگونه یک ستاره مرده کوچک به این شدت تابیده است.فیونا هریسون، محقق اصلی NuSTAR یکی در موسسه فناوری کالیفرنیا می گوید که آن باید بروی رژیم غذایی یک سیاهچاله تغذیه شده باشد.این می توند آن باشد که تپ اختر در یک منطقه بسیار متراکم باشد یا آنکه به ستاره مجاور خود بسیار نزدیک باشد و به باقی مانده ماده از ستاره همدم اجازه می دهد که در مقدار بالا ترکیب شود.هریسون پیش بینی می کند که تپ اختر در طول زمان زمانی که جرم به حد کافی یکی شد به درون خودش سقوط می کند و یک سیاهچاله را تشکیل می دهد.
ستاره شناسان زمانی که ابرنواختر را مشاهده می کردند متوجه شدند پالس اشعه ایکس روشن  پالس اشعه X- که پیش بینی می شد از ULXs  ها باشد سیاهچاله بود و سیاهچاله ها قادر به تپش و ضربان نیستند و این واقعا شگفت انگیز بود و با استفااده از قابلیت های رصد خانه ایکس چاندرا و  ماهواره سوئیفت دانشمندان متوجه شدند که آن در واقع یک تپ اختر بود که فقط 1 تا 1,5 برابر خورشید ما را دارد در هر 1.37 ثانیه می چرخید و مانند یک فانوس دریایی از نقطه دیدگاه ما است ولی صد برابر روشن تر از تئوری های پیش بینی شده است.
در این نقطه ستاره شناسان نمی دانند که  M82 X-2 عجیب است یا نه تیم به مطالعه ULXs(منابع اشعه ایکس اضافی) ادامه خواهد داد و  M82 X-2 تا بفهمند چگونه اشعه های ایکس قدرتمند تولید می شوند.
M82 دارای دو ULXs که در تصویر نشان داده شده است در بالا و سمت راست با رتگ قرمز رنگ آبی روشن یک منبع بنام M82 X-1  است که جرمی معادل 400 برابر خورشید را دارد و تصور می شود که یک سیاهچاله باشد.

منبع

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر