با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۲ بهمن ۲۶, شنبه

بافت فضا و زمان در آشفتگی است.مطالعه کمان ای وجود سیاهچاله ها را تایید می کند.

در 24 ژانویه مجله نیچر مقاله ای را از قول هاوکینگ منتشر کرد که سیاهچاله ها وجود ندارند.برطبق نسبیت انشتین سیاهچاله خلا های مرکزی کیهان هستند که همه چیز را می بلعند و هیچ چیزی توانیی فرار از آن را ندارد و هیچ موجی ساطع نمی کنند.
در حالی که آنها قابل مشاهده نیستند و مرز خاصی ندارند در فیزیک کلاسیک دارای یک مرز مشخص هستند که افق رویداد نام دارد و هیچ چیز توانایی فرار از آن ندارد.فرای افق رویداد ماده و نور جریان آزادانه دارند.اما بعد از اینکه از مرز نامشهود افق رویداد عبور کردند ماده و نور در آن به دام می افتد.
در هر حال اگر ما از کوانتم مکانیک برای شرح سیاهچاله استفاده نماییم قوانین ترمودینامیک نیز باید تایید شود و یک سیاهچاله ذرات رادیویی را از خود ساطع می کند و در نهایت بخار می شوند.بر طبق این اندیشه هاوکینگ ما نتیجه می گیریم اگر تبخیر شود باید مرزی بنام افق رویداد وجود داشته باشد جایی برای تادل بین داخل و بیرون سیاهچاله.یک انرژی بالای بخار یک دیواره آتشین که مواد را می سوزاند.در هر حال این یک مساله ایجاد می کند اگر دیواره آتشین وجود داشته باشد ما باید قادر به دیدن آن باشیم.در هر حال وجود دیواره آتشین با تئوری نسبیت عام در تناقض است.
در حالی که تو تئوری بزرگ نسبیت عام و کوانتم مکانیم به خوبی کار می کنند نمی توانند چگونگی کار سیاهچاله را تشخیص هند.استیون هاوکینگ یک پیشنهاد جدید داد که می گوید دیواره آتشین قابل رویت نیست.برای آنکه موقعیت آن دارای نوسان شدید و مداوم است.هاوکینگ می گوید که این نوسانات صرفا فرضی است که در بافت فضا و زمان آشفتگی ایجاد شده.
بطور خلاصه در حالی که ما نمی توایم اصول مکانیک کوانتمی یا نسبیت عام را تغیر دهیم.هاوکینگ پبیشنهاد می کند که کمی در مفهوم سیاهچاله ها تغیر دهیم.از این رو می گوید که سیاهچاله ها بصورتی که ما فکر می کنیم وجود ندارند.
تعداد سیاهچاله ها در کهکشان ما کمتر از تعدادی است که که در فیلم های تخیلی پیشنهاد می شود.بزرگترین سیاهچاله در اطراف ما در مرکز کهکشان راه شیری در 3000 سال نوری زمین است و جرمی معادل یک میلیون برابر خورشید را دارد و فضایی معادل منظومه شمسی مار اشغال می کند.
ما بطور مستقیم تمی توانیم سیاهچاله ها را ببینیم اما مکان آن را بخاطر تاثیرات آن می توانیم با متد های مختلف تکنولوژی می توانیم وجد آن را تشخیص دهیم.سیاهچاله بطور مدام در مدار ستاره های مجاورش احراف ایجاد می کند.
در سال 2014 یک ابر گازی در نزدیکی یک سیاهچاله سقوط کرد.این یک نقطه شگفت انگیز در مشاهدات کیهانی بود برای اینکه دانشمندان قادر شدند پدیده ای را که از ده تا بیست سال امده بود مشاهده کنند.
تصویر اشعه های ایکس را که بوطر مستقیم از سیاهچاله مرکزی کهکشان ما آمده است را نشان می دهد.این اشعه شدید توسط رصد خانه اشعه ایکس چاندرا گرفته شده و یک تصویر بی سابقه از فرآیند انرژی در اطراف یک سیاهچاله را به ما نشان می دهد.یک تیم از دانشمندان یک اشعه ایکس شعله ور را در حالی که Sagiattarius A را رصد می کردند دیده اند.
دانشمندان معتقد هستند این منبع رادیویی با سیاهچاله مرکز کهکشان در ارتباط است.
این بسیار شگفت انگیز است زیرا برای اولین بار است که در اطراف یک سیاهچاله ماده دیده می شود.این سیگناال ها از افق رویداد یک سیاهچاله می آید که قبلا ما آن را دریافت نکرده بودیم.این مانند این است که ماده قبل از اینکه توسط ما احساس شود برای ما یک کارت پستی فرستاده است.
در عرض چند ثانیه 45 برابر از اشعه ایکس درخشان تر شد.قبل از اینکه روشنایی آن در چند ساعت آینده کاهش یابد.در اوج روشنایی شدت اشعه ایکس بطور چشمگیری 5 برابر در عرض 10 دقیقه کاهش یافت.این محدودیت منطقه ساطع شده بزرگتر از 20 برابر افق رویداد سیاهچاله نبود که توسط تئوری نسبیت انشتین پیش بینی شده است.
این رشد و افون سریع تابش اشعه ایکس ساطع شده شواهدی از یک ماده را نشان می دهد که درون یک سیاهچاله بزرگ می افتد.این تایید می کند که سیاهچاله بزرگ راه شیری با فرآیند رشد یا اتحاد کوازار ها و دیگر هسته های فعال کیهانی نیرو داده می شود.
مطالعات متغیر از مرکز راه شیری در موج سرخ و طول موجهای رادیویی حضور یک جسم بزرگ و تاریک را نشان می وهد.احتمالا سیاهچاله بزرگ مرکز کهکشان جرمی 3 برابر خورشید را دارد.Sagittarius A*با ناحیه این اشیا منطبق است و گمان می شود که با ماده ساقط شده داخل سیاهچاله نیروداده شود.کمبود Sagittarius A از تمام طول موجها مخصوصا ایکس در این مدل تردید هایی را پیش آمده بود.
آخرین مشاهدات اشعه ایکس چاندرا تردید را در این مدل کنار زد.و نتایج مطالعات دینامیکی را تایید کرد.و بطور دقیق این نقطه را می دهد که بسیار نامحتمل است که شعله ور شدن به یک منبع نامربوط مانند سیستم های دوتایی ارتباط داشته باشد.تغیرات سریع اشعه ایکس موادی را نشان می دهد که در فاصله ای به اندازه زمین تا خورشید در حال نزدیک شدن به سیاهچاله ها هستند.دانشمندن می گویند Sagittarius A یک منبع منحصر به فرد برای مطالعه سیاهچاله هاست.


منبع dailygalaxy.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر