با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۲ شهریور ۱۳, چهارشنبه

کشف یک سیاره مافوق زمین با جوی غنی از آب!

یک تیم ژاپنی از ستاره شناسان و محققان سیاره ای ویژگی های جولی یک سیاره مافوق زمین بنام  GJ 1214 b که در فاصله چهل سال نوری در صورت فلکی مار افسای به سمت شمال فربی کهکشان راه شیری ما قرار دارد را برسی کرده اند.این سیاره در سال 2009 و در پروژه MEarth که بروی یافتن سیارات قابل کونت تمرکز یافته بود یافت شد این تیم پراکنده شدن نور را در اطراف ستاره این سیاره مورد برسی قرار داد.
این سیارات بعنوان سیارات جدیدی  با جرم و شعاع بزرگتر از زمین اما کوچکتر از غول های یخی منظومه شمسی در حال ظهور هستند و به یک زمین بزرگ یا اورانوس کوچک می مانند.
این تیم تحقیقاتی با استفاده از تلسکوپ سوابرو و دو دوربین و بق سنج بصری مشاهده کرد که این سیاره دارای اتمسفری غنی از آب و یا هیدروژن است.این یکی از ویژگی های قوی است که سیاره ای با هیدروژن احاطه شده است و به احتمال زیاد نشان می دهد این سیاره دارای اتمفری غنی از آب است.
تئوری های جدید نیز تاکید می کند که یک دیسک متراکم از گاز در اطراف سیاره های تازه تشکیل شده پخش می شود که هیدروژن یکی از اعضای اصلی آن است و آب یخ در اطراف یک منطقه بیرونی که به خط برف معروف است نیز تشکیل می شود که هیدروژن یا بخار آب یکی از اجزای اصلی اتمسفر زمین است اگر داشمندان می توانستند ترکیب اصلی اتمسفر آن سیاره را مشخص کنند می توانستند مکان و تاریخ تشکیل سیاره را حدس بزنند.

حرکت سیاره ای دانشمندان را قادر به برسی طول موج ستاره که ترکیب اتمسفر را نیز مشخص می کند قادر می سازد.
قدرت پراکندگی ریلی طل موج یک شاهد قوی برای یک فضای تحت احاطه هیدروژن است.زمانی که نور در ذرات یک محیط بسته به طول موج پراکنده می شود و باعث پخش بیشتر طول موج قرمز به مکان آبی می شود
تیم از دو دوربین نوری  Suprime-CamوFOCAS  که بروی سورا که به فیلتر آبی برای جست و جوی ریلی مجهز است استفاده می کند.ستاره میزبان این سیاره بسیار ضعیف است و وجود پراکندگی ریلی قوی این موضوع را به یک چالش اساسی برای دانشمندان تبدیل کرده است.
وجود این پراکندگی ریلی دلیلی بر وجود سیاره غنی از آب با هوای هیدروژنی که با ابرهای گسترده احاطه شده است می باشد.مشاهدات بعدی اطلاعات بیشتری را در مورد این سیاره به ما خواهد داد اکنون سیارات کمی از مافوق ازمین ها وجود دارند که قابل مشاهده هستند ولی با نسل بعدی تلسکوپ های سی متری دانشمندان می توانند مشاهدات بیشتری بر این سیارات و جو آنها داشته باشند

۲ نظر:

  1. به عنوان یک وبسایت علمی، لطفآ منابع مطلبتون رو هم ذکر کنید.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. رفیق من معمولا به این کار عادت ندارم ولی اون چهارتا لوگوی سایت های علمی که سمت چپ هستند معمولا از اونجا می نویسم...

      حذف