با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۲ مرداد ۵, شنبه

دانشمندان از کشف کوازار های قدرتمندی که قادر هستند بر کل کهکشان و حتی بیرون از آن تاثیر بگذارند خبر دادند!


کوازارها از جمله درخشان ترین قدیمی ترین دور ترین و قدرتمند ترین اشیا در جهان هستند که در امتداد صفحه سیاهچاله عظیم کهکشان ها قابل تشخیص است.کوازار ها توانایی تولید مقادیر عظیمی از انرژی را دارند که معادل عزاران برابر انرژی تولید شده توسط تمام صدها میلیارد ستاره کهکشان راه شیری باشد.
اختر شناسان دارتموت رایان و کوین هینلاین و همکارانشان مقاله ای در مجله اختر فیزیک منتشر کرده اند که جزئیات اکتشافاتی که بر اساس مشاهده 10 کوازار که دارای تابش های کوازاری برای هزاران سال نوری هستند را منتشر می کنند.
برای اولین بار ما قادر به دیدن اندازه واقعی از کوازرها و سیاهچاله مرکزی کهکشان ها که بر کهکشان خود تاثیر می گذارد با مقادیر محدود گاز هستند
طول موج تابشی از کوازارها تمام طیف های الکترومغناطیسی از امواج رادیویی از کمترین طیف تا بیشتریت از مادون قرمز تا ماورا بنفش و اشعه x و گاما را پوشش می دهد سیاهچاله مرکزی نیز یک هسته کهکشانی فعال است که با بلعیدن گازهای ستاره ای اطراف رشد و باعث آزاد سازی انرژی می شود .
تصویر زیر کهکشان را نشان می دهد که کوازار آن نیز در تصویر مشخص شده است.

اگر شما این نیرو را دریافت کنید منبع روشنایی رادیویی در مرکز کهکشان قرار دارد.این منبع روشنایی تابشی شبیه نور تولید شده در لامپ نئون خواهد بود هیکوس و همکارانش در فیزیک و نجوم در دارثموث گاز می تواند فرکانس های مختلفی از نور را تولید کند که فقط در یک کوازار قابل تولید است.این نور می تواند ردی به ما از گازهای بر انگیخته شده از سیاهچاله هایی در فاصله دور باشد.
کوازارها در مقایسه با یک کهکشان بسیار کوچک و مانند یک دانه شن در ساحل هستند ولی قدرت تابش آنها می تواند به مرزهای کهکشان حتی فراتر از آن گسترش یابد.
 روشنایی این گازها می تواند تاثیرات شگفت انگیزی تولید کند.در حالی که اگر گازها ی داغ و روشن تحت تاثیر گرانش کوازار قرار بگیرد باعث جلوگیری از تشکیل ستاره های جدید می شود..بنابرین سیاهچاله کوچک مرکزی و کوازار آن قادر به کاهش فرآیند تشکیل ستاره ها و رشد آنها در کهکشان در طول زمان هستند.
هیکوکس گفت این بسیار هیجان انگیز است که ما می دانیم تعدادی از دلایل مختلف و مستقل مانند این کوازارها تاثیر عمیقی بر جهانی که در آن زندگی می کنیم را دارد.اما در حال حاضر یکی از جنبه های تعامل آن می تواند در کل کهکشان گسترش یابد که هیچ کس قادر به مشاهده آن تا کنون نبوده است.این تیم با استفاده از داده های تلسکوپ بزرگ آفریگای جنوب SALT توانسته مشاهدات خود را انجام و طول موج نور را بشکند.و داده های خود را با استفاده از تلسکوپ فضایی wise تایید و اندازه گیری قابل اعتمادی از انرژی تولید شده توسط کوازرها را ارائه دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر