با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۱ دی ۲۱, پنجشنبه

چرا عقرب زیر نور فرابنفش می درخشد؟

بسیاری از افراد دوست دارند بدانند که چرا عقرب در زیر نور فرابنفش به رنگ فیروزه ای در می آید؟
رایج ترین جوابی که به این سوال داده می شود این است که کوتیکول یا استخوان های عقرب بعنوان یک غول ثانویه عمل می کند.و نور را به سیستم عصبی انتفال می دهد.اعتقاد بر این است که عقرب از این توانایی برای تشخیص پناهگاه بعنوان زیر پناهگاه نوری استفاده می کند Douglas Gaffin از دانشگاه اوکلهاما ثابت کرد که عقرب حتی وقتی چشمانش بسته است توانایی تشخیص نور را دارد.
نظریه دیگر این است که عقرب دارای خواصی است که به وسیله آن اسکلت عقرب با نور فرابنفش عقرب را از نور خورشید محافظت می کند.عقرب عموما موجودی شب شکار است ولی برای شرایط نور و حرارت نیز تنظیم شده است و اگر در طول روز به هر دلیلی حرکت بکند می تواند انرژی خود را از خورشید بگیرد.
اما آن چگونه کار می کند؟
اسکلت عقرب بالغ دارای ماده ای بنام کربن بتا است که تحت شرایط اشعه فرابنقش می درخشد.
تصویر گرفته شده از جفت عقرب بروی پوسته درخت زیر نور فرابنفش
تصاویر دیگر گرفته شده از درخشش عقرب ها
حتی عقرب سیاه جنگل نیز زیر نور اشعه فرابنفش نیز تغیر رنگ می دهد.
اما این پدیده در نوزادان عقرب ها مشهود نیست و به رنگ مادر خود دیده نمی شوند زیرا ساختار اسکلتی آنها کامل نشده و ماده کربن بتا در آنها به وجود نیامده است!و به رنگ قرمز دیده می شود.
 
دو ویدئو از سایت YOUTUBE در این مورد



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر