با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۴ اردیبهشت ۲۲, سه‌شنبه

تولد یک سیستم ستاره ای ایجاد کننده سیارات

منبع:dailygalaxy.com
بازگردانی رامین فخاری
یک تیم به رهبری دانیل تامایو از مرکز علوم سیاره ای دانشگاه ترونتور اسکایورو و موسس اختر فیزیک کانادا این دیسک گرد و غبار را در حال چرخش به دور یک ستاره جوان بنام HL Tau که در حقیقت به آن شکل می داد یافتند،این تصویر ازستاره احتمالا اولین تصویر از مکان اولیه شکل گیری سیاره است که به ما می تواند در درک شکل گیری سیاره کمک کند.
این تصویر در 2014 توسط آتاکاما آرایه بزرگ میلیمتری و ساب میلیمتری که در شیلی واقع شد است گرفته شده است،موجب در گرفتن یک بحث علمی شده است.
در حالی که ادعا می شود تصویر اصلی مشاهده شده احتمالا متعلق به یک سیاره پر از شکاف های های گرد و غبار باشد،این پیشنهاد شده بود که شکاف ها به خصوص سه شکاف های بیرونی نمیتوانند مسئول شکل گیری سیارات باشند زیرا اگر انها نزدیک بسیار به هم نزدیک باشند،استدلالی است که این سیاره ها به اندازه کافی پرچرم نخواهد بود تا آشفتگی نیروی گرانش خارج شده از سیتم اولیه در حال توسه اش را پخش نماید.
اما مطالعات تامایو برای اولین بار پیشنهاد می دهد که شکاف ها شواهدی از شکل گیری سیاره ها هستندبرای اینکه با مقدار خاصی که پیکر بندی رزونانس می نامند از هم جدا شده اند،این سیارات از برخورد شدید با همدگیر با داشتن دوره جرخش خاصی،جایی که همدیگر را گم می کنند اجتناب می ورزند.همانند پلوتون و نپتون که میلیاردها سال است در مدار یک دیگر عبور می کنند و از برخورد به هم اجتناب می ورزند.
تصویر دانیل با کامپیوتر"سیستم می توان در حالت پیکربندی رزونانس پایدار تر باشد،و آن یک مرحله طبیعی سیارات در سیستم  HL Tau برای مهاجرت است.
سیستم  HL Tau  کمتر از یک میلیارد سال دارد و در 17.9 میلیارد کیلومتری در شعاع 450 سال نوری زمین در صورت فلکی تور قرار دارد.
از آنجایی که سیستم مانند  HL Tau توسط یک ابر ذخیم از گرد و غبار پوشیده شده است توسط نور مرئی قابل رویت نیست،آلما با استفاده از یک سری یا یک آرایه مشکل را با تلسکوپ هایی که در 15 کیلومتری هم واقع هستند وبرای طول موج های بالا مورد استفاده قرار می گیرند این مشکل را حل کرده است،نتایج بطور غیر قابل پیش بینی به تصویر با کیفیت بالا دست یافت که به تامایو می گوید،افزایش وضوح ادامه خواهد داشت تا انقلابی در زمینه شکل گیری سیاره ها رخ دهد.
ما هزاران سیاره را در اطراف ستاره های دیگر کشف کرده ایم و بزرگترین شگفتی این است که بسیاری از سیارات منظومه شمسی ما حرکت بیضوی دارند.
این و اکتشافات آینده آلاما ممکن است کلیدی برای اتصال به نواحی منشا شکل گیری سیارات باشد.
در حالی که سیستم HL Tau نسبتا جوان مانده است،تامایو می گوید بعد از میلایردها سال بعنوان یک بمب ساعتی عمل خواهد کرد،در نهایت سیارات از مدار بیضوی شکل شان پراکنده خواهند شد و سیارات باقیمانده پیکره چرخش های بیضوی مانند این به دور ستاره های مسن را ادامه خواهند داد.
به نظر نمی رسد منظومه شمسی ما دستخوش چنین رویداد های پراکندگی چشم گیری شود.و مطالعات آینده در یک مسیر طولانی می تواند نشان دهد که منظومه شمسی ما یک کهکشان معمولی است و یا یک کهکشان عجیب و غریب و ایده آل برای زندگی است.
اگر مشاهدات آینده نشان دهد که این یک شرایط آغازی عادی به دور ستاره های دیگر است آشکار می شود که منظومه شمسی ما محل بطور قابل ملاحظه خاصی است.
این دانشمند دو ویدئو بر اساس شبیه سازی های کامپیوتری کامپیوتری انجام داد تا نشان دهد که  HL Tau چگونه در پیکربندی رزونانس و غیر رزونانس به نظر می رسد،این یافته ها بطور آنلاین در مجله اختر فیزیک منتشر خواهد شد.


۱۳۹۴ اردیبهشت ۱۵, سه‌شنبه

عدم تقارن عجیب کهکشان NGC 949

این تصویر واضح ترین تصویر از کهکشان NGC 949 است که در سی میلیون سال نوری در صورت فلکی NGC 949 قرار دارد،کهکشان یک شکل غیر متعارف دارد که طبیعتش آن را تاریک تر می کند.ازچشم انداز ما تشخیص نوع این کهکشان سخت است ولی مطمئنا یک کهکشان صفحه ای بیشتر شبیه به یک کهکشاه مارپیچی است.
NGC 949 اولین بار توسط ویلیام هرشل در 21 سپتامبر 1786 با استفاده از تلسکوپ 18.7 اینچی بازتابی کشف شد.کهکشان یکی از 3000 شی کاتالوگ هرشل است که بعنوان سحابی درطول برسی های پایه ای و فشرده عمیق آسمان بدست آمده که در نهایت بخش عمده ای از کاتالوگ NGC را تشکیل می دهد.
دوربین پیشرفته سنجش هابل (ACS)، این تصویر جدید را با جزئیات فوق العاده نمایش می دهد.این تصویر جزئیات فوق العاده که به ما اجازه می دهد یک تا یک صف بندی عجیب نامتقارن در خطوط گرد و غبار که مانند مار کهکشان را احاطه کرده اند ببینم،به نظر می رسد.نیمه بالایی کهکشان بیشتر با خطوط گرد و غبار مخطط شده باشد،یک مشاهده کنجکاوانه انتقال ستارگان به مرکز کهکشان و گرد و غبار ترجیح می دهد تا در صفحه کهکشانی اقامت بکند را می بینیم.
از بخش نوک،نور ستارگان از گرد و غبارها بسیار کمتر به ما می رسد،بنابراین درخشان تر به نظر می رسد،و از اهمیت گرد و غبار کاسته می شد.
مزایای علمی این کشف تازه در موزایک M31 PHAT به دانشمندان برای تولید یک نقشه جزئی گرد و غبار سه بعدی از M31 که چهار باربر واضح تر از مشاهدات قبلی است را می دهد.
منبع SPACETELESCOPE.ORG